Stejný názor mají i další odborníci. „Když si představíte vjezd do garáží pod Myslbekem v Panské, tak to bude vypadat stejně, jen ještě dvakrát delší,“ říká profesor Petr Kratochvíl z Ústavu dějin umění Akademie věd.
Vjezd z garáží není zakreslen na žádné z publikovaných vizualizací. „V projektu jsou zakreslené jen nenápadné čáry, projekt přitom podrobně řeší každý strom nebo odpadkový koš,“ popisuje Kratochvíl.
Budoucí garáže uvnitř vnitrobloku totiž nejsou součástí obnovy na náměstí. Během rekonstrukce má vzniknout rampa, která bude zatím zadlážděná a zasypaná, otevřena bude až po vybudování garáží ve vnitrobloku.
Tam má být zhruba 100 míst pro zaměstnance a 170 pro rezidenty. Podle Kratochvíla jejich stavba není potřeba. „Obvolali jsme garáže v okolí a všechny mají volná místa. Pod Darexem, u Státní opery, Rudolfina, pod Kotvou... Všude jsou volná místa,“ vypočítává.
Nájezd vytvoří další bariéru, říká památkář
Proti nájezdu jsou i památkáři. Právě negativní stanovisko Národního památkového ústavu zatím brzdí i vydání územního rozhodnutí, jež je potřebné pro začátek rekonstrukce.
„Nájezd vytvoří další bariéru, která podobně jako magistrála rozdělí náměstí,“ vysvětluje Ondřej Šefců, šéf pražského pracoviště Národního památkového ústavu.
Celková délka rampy bude 70 metrů a bude složená ze dvou částí, z nájezdu a výjezdu, ve střední části bude částečně zakryta.
Díky rekonstrukci se v dolní části náměstí rozšíří chodníky a vzniknou dvě řady stromořadí. Právě mezi dvěma řadami stromů má nájezd vzniknout.
Architektonická soutěž o návrh na novou podobu náměstí proběhla už v roce 2005. Tehdejší vedení hlavního města se však s Prahou 1 nedokázalo na rekonstrukci dohodnout. Podle mluvčí Prahy 1 Veroniky Blažkové je výsledný projekt, pro který radnice žádá o územní rozhodnutí, kompromisem, na kterém se shodli všichni zúčastnění.