metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / 5 °C

Pondělí, 8. března 2021. Svátek má Gabriela.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Prahou chce být Kolín nebo Skalsko. Integrace pokračuje

7. ledna 2021  18:03 Filip Jaroševský Metro.cz
Hranice pole působnosti Pražské integrované dopravy se posunou i letos. Novopečení „Pražané“ ale neušetří vždy.

Když jste před pár lety bydleli třeba jen několik desítek kilometrů od hlavního města, jen těžko jste mohli počítat s tím, že odtud až domů dojedete na jeden jediný lístek. V současnosti se tak děje poměrně běžně a onou pomyslnou Prahou se postupně stává díky rozšiřování hranic Pražské integrované dopravy postupně celý Středočeský kraj.

V následujících měsících má podle plánů organizátora dopravy Ropid dojít k připojení, takzvané integraci, hned několika dalších oblastí. Změny se dotknou především oblastí Skalska, Královéměstecka, Kolínska a Kutnohorska.

Integrace PID

  • Loni se k Praze připojilo Příbramsko, Slánsko a rovněž oblast kolem Benešova. V druhé polovině roku pak prošla výraznými úpravami oblast Slánska a části Kladenska.
  • Integrace má v různých oblastech Středočeského kraje různou podobu. U většiny dosavadních projektů došlo na navýšení a rozšiřování počtu spojů, není to však samozřejmost. Záleží na ekonomice dané oblasti a souhře organizátorů dopravy s jednotlivými městy.
  • Začleňování do PID budí vždy emoce. Vždy se najde řada příznivců i odpůrců. „Je to bída. Takhle to vypadá, když o dojíždění lidí z Berouna a Hořovic do zaměstnání rozhodují Pražáci,“ komentoval článek o hořovické integraci na webu metro.cz čtenář Filip Vávra.

Ne vždy levněji
Když se loni k Pražské integrované dopravě (PID) připojilo Příbramsko, místní vyzbrojení Lítačkou prakticky ze dne na den začali platit místo osmdesáti korun za lístek pouze 54 korun. Tedy o dvacet šest korun méně. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala však v dohledné době plánované integrace nemají za cíl slevovat jízdné. „V případě těchto oblastí nepůjde o výrazné zlevnění, spíš o rozšíření možnosti na jízdenku cestovat jak autobusem, tak vlakem a libovolně mezi spoji přestupovat. Zejména držitelé předplatních kuponů budou moci jezdit v daných pásmech, jak často chtějí, a to bez ohledu na druh dopravy či dopravce,“ popisuje pro Metro výhody plánovaných integrací Drápal.

Až do Boleslavi
V oblasti Skalska dojde podle plánů Ropidu k rozšíření integrace veřejné dopravy během března. Mezi dotčené obce patří kromě Skalska také například Boreč, Kluky, Mladá Boleslav či Mšeno. Zavedeny zde budou dvě nové linky PID a dvě stávající linky mimo pražský systém budou naopak zrušeny.

Z integrace do pražské dopravy pak místním cestujícím plynou výhody hlavně tehdy, pokud dojíždějí pravidelně. „Na linkách bude samozřejmě platit pásmový a časový tarif PID s možností využití přestupních jízdenek i časových kuponů, a to v papírové i elektronické podobě, včetně možností nákupu jednorázového jízdného u řidiče. Nákup lze provést i pomocí platební karty či pomocí mobilní aplikace PID Lítačka,“ vyjmenovává Drápal.

V březnu začne jezdit šestice nových pražských linek také do oblasti Královéměstecka. Při integraci bude zrušeno celkem dvanáct linek v systému Středočeské integrované dopravy, na čtyřech linkách PID a třech středočeských linkách pak bude upraven jejich provoz. „V nejvyšší možné míře se snažíme na nových linkách zavést proklady linek mezi sebou pro vytvoření atraktivního intervalu a vybrané linky v Poděbradech a Dobšicích navázat na vlakové spoje. U části dopravních relací pak dojde k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech,“ vyjmenovává pro Metro Drápal.

Čistka u Kolína
V prvním pololetí letošního roku bude do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje zahrnuta také severní část oblasti Kolínska a dále oblast Kutnohorska a Uhlířskojanovicka. Drápal odhaduje načasování této integrace na duben. Lámat chleba tu budou ve velkém. „Při integraci bude zrušeno celkem 41 linek v systému Středočeské integrované dopravy, zavedeno devatenáct nových autobusových linek PID. Na dvanácti linkách PID a šesti středočeských linkách pak bude upraven provoz,“ doplňuje Drápal, podle kterého mají teď organizátoři dopravy za cíl hlavně provázat autobusové a vlakové spoje. A to především v Poděbradech, Kolíně a Nymburce.

Komentáře

Hlavní zprávy

Žádné šťourání v nose či plivání do kelímku. Koronavirus vyčenichá pes. Test proběhl v Troji

Vycvičená zvířata jsou pomocí čichu schopna odhalit i bezpříznakové přenašeče.
vydáno 8. března 2021  5:13

Vycvičená zvířata jsou pomocí čichu schopna odhalit i bezpříznakové přenašeče. Testování je méně invazivní, zato stejně úspěšné jako metoda PCR. V...  celý článek

Doma míváme načančáno, ale venku jsme jako čuňátka

Není mezi těmito plechovkami i některá „vaše“?
vydáno 7. března 2021  17:49

Plechovka letí do křoviska, nedopalek na zem. V obýváku bychom vajgla do koberce zřejmě netípli.  celý článek

Sběratel. Příběhy hodinek někdy dojmou chlapy k slzám

Vzácné kapesní hodinky
vydáno 7. března 2021  11:58

Sběratelství je neodolatelná vášeň. Muž, říkejme mu třeba Vladimír, dokáže o hodinkách, které sbíral, vyprávět hodiny a hodiny. O tom, jak k jednotlivým...  celý článek

Nevypadá to jako respirátor, do krámu vás nepustím! Majitelé nanošátků mají problém

Nanošátek FFP2
vydáno 7. března 2021  6:24

Vyjít z domu znamená vybavit se mnoha lejstry. A mít papíry i od výrobce nákrčníků.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám