Je tomu jen několik dní, co se letecký provoz na ruzyňském letišti přesunul na vedlejší dráhu. Důvodem je údržba a také odložené opravy hlavní vzletové a přistávací dráhy. Změna obratem zvýšila provoz letadel v okolí Ruzyně a na Kladensku.
„Pražané již změnu spojenou s údržbou letiště pociťují na vlastní kůži,“ píše čtenář Roman Kubarič. Za svůj fotoúlovek letadla společnosti Emirates zachyceného nad věží kostela svatého Fabiána a Šebestiána v Liboci získává odměnu tři sta korun.
Letadla nyní na vedlejší dráze přistávají ve směru od Prahy. Vzlétají naopak směrem na Kladno. Letiště v minulosti uvádělo, že využití vedlejší dráhy skutečně zvýší provoz letadel na místech, kde bývalo dříve „volněji“. Jiné řešení ale jeho vedení nenašlo. „Jsme si vědomi toho, že využívání vedlejší dráhy nevhodně zvýší provoz letadel nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska, ale jediným systémovým řešením do budoucna je realizace projektu paralelní dráhy,“ říká předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos s tím, že je vedlejší dráha v provozu ve své plné délce. Tedy 3250 metrů.
Součástí prací na letišti je například rekonstrukce pojezdové dráhy B vedoucí na ranvej a navýšení kapacity části kabelovodu pro světelné zabezpečení dráhy. Právě tyto dvě akce jsou časově nejnáročnější.
Letiště také posiluje protihluková opatření v okolí. Spustilo proto novou výzvu pro domy a byty v programu Ventilace. Od 28. března mohou zájemci z hlukově nejzatíženějších lokalit podávat na webu prg.aero/program-ventilace žádosti o příspěvek. Už třetí výzva reaguje na vysoký zájem ze strany obyvatel obcí a rozdělí až 20 milionů korun. Je určena obyvatelům obcí Dobrovíz, Horoměřice, Jeneč, Kněževes a Přední Kopanina, jejichž nemovitost se nachází na území Ochranného hlukového pásma.
Mimochodem, dnes je tomu přesně 85 let, kdy letiště v Praze-Ruzyni zahájilo činnost. Tehdy posloužilo jako náhrada za kapacitně nevyhovující letiště v Kbelích u Prahy. Od svého vzniku patřilo k nejmodernějším v Evropě.
Skoro do celého světa
|