metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 28 °C

Čtvrtek 19. května 2022. Svátek má Ivo

Větší foto
Auto blokovalo tramvaje v Lidické ulici na pražském Smíchově (9. července 2018). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Špatně zaparkovaný vůz blokuje ve Vídni tramvaje i pětkrát denně. V Praze „jen“ čtyřikrát za týden

  5:33
Stačí jedno špatně zaparkované auto a stovky cestujících v tramvajích zůstanou stát, a to až na desítky minut.

Například ve Vídni dochází k „blokádě“ v průměru i pětkrát denně. Tamější dopravní podnik proto ve spolupráci s městskými částmi průběžně stavebně upravuje problémová místa. „Že podobná opatření přinášejí výsledky, ukázaly i nedávné úpravy severojižní spojnice Döblinger Hauptstraße. V roce 2019 před stavebními pracemi zde město zaznamenalo 150 špatně zaparkovaných aut, o rok později poklesl počet na 111. A v roce 2021 zde už došlo pouze ke 27 případům,“ říká mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.

I přes ubývání podobných problémových míst však chybně zaparkovaná vozidla i nadále blokují průjezd MHD. Celkový počet takových událostí se loni v rakouské metropoli dokonce zvýšil. „Zatímco předloni napočítali 1649 aut blokujících průjezd tramvají, v loňském roce statistika vyskočila až na číslo 1808,“ říká Landa a dodává: „Průměrná pokuta za automobil překážející provozu dosahuje sto eur, k tomu je nutné přičíst náklady na odtažení nebo v případě výjezdu hasičů i 7,90 eura za každou minutu od nahlášení problémů až po návrat výjezdového týmu. A řidiči musí také počítat s vyúčtováním vícenákladů přímo od dopravního podniku.“

Také Praha se dlouhodobě potýká s rostoucím počtem případů, kdy špatně zaparkované auto zablokuje tramvajový provoz. „Podobné situace řeší provozní dispečink pražského dopravního podniku často, leckdy i s narušením tramvajové dopravy nad dvacet minut. Potýkáme se s tím takřka denně. Ve většině případů se však podaří provoz uvolnit dříve. Jednak proto, že se dostaví sám řidič vozidla, anebo se dispečerům podaří zkontaktovat firmu uvedenou na vozidle,“ popisuje pro Metro mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Zpoždění delší než zmiňovaných dvacet minut pak dopravce hlásil před vypuknutím koronavirové krize bezmála každý třetí den. „V některých případech se podává oznámení městské policii s požadavkem na odtah. V případě předpokladu výpadku tramvajové dopravy nad třicet minut se zavádí náhradní doprava. Řidiči v takovém případě hrozí bloková pokuta, ty dotčeným osobám uděluje policie,“ dodává pro Metro Řehková.

Podle zákona je celkem jedno, zda zaparkované auto průjezdu tramvaje brání pár centimetry či je odstavené přímo na kolejích. V obou případech hrozí majitelům pokuta do dvou tisíc korun. Podle mluvčí pražských policistů Violety Siřišťové ale statistika počtu případů i udělených výší pokut za zablokování tramvaje autem v Praze neexistuje.

V Poslanecké sněmovně se před pár týdny rozběhla debata, zda by se sankce neměla citelně zvýšit nebo zda by za zablokování tramvajového provozu neměly řidičům hrozit i trestné body. V současnosti platí, že šofér musí nechat mezi svým autem a nejbližší kolejnicí vzdálenost tři a půl metru. Opakující se stížnosti tramvajových dispečinků nicméně ukazují, že řada šoférů toto buď neví, vzdálenost neumí odhadnout, nebo je jim to jedno. 

Blokující vozidla

  • Pražští strážníci statistiky překážejících aut sledují. „Problematiku blokujících vozidel na tramvajové trati řešíme průměrně čtyřikrát do týdne, a to na žádost řidičů dopravního podniku,“ říká pro Metro mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.
  • Asi polovinu těchto případů řeší strážníci nařízením odtahu. Ve zbývajících případech se buď řidiči, většinou se jedná o řidiče zásobování, vrátí k autu dříve, než dorazí na místo hlídka strážníků.
  • „Nebo strážníci pomocí lustrace zjistí kontakt na majitele vozidla a vyzvou ho, aby auto okamžitě odstranil. Toto řešení využívají také v místech, kde je odtah komplikovaný nebo téměř nemožný. Typickým příkladem je třeba Jindřišská ulice u České pošty,“ vysvětluje Seifertová.
  • Za přestupek hrozí na místě řidiči pokuta do výše dvou tisíc korun, ve správním řízení mu pak hrozí pokuta ve výši 1500 až 2500 korun. „V případě odtahu je k tomu nutné přičíst ještě částku 1900 korun za odtah a 250 korun za službu parkoviště. Částka se pak liší od počtu dní, kdy je auto na parkovišti,“ vyjmenovává Seifertová.
  • Odtahy pro město zajišťuje Správa služeb hl. m. Prahy. První tři dny se za odstavené auto platí 250 korun za den. Od čtvrtého dne se pak platí 400 korun za den. Od sto osmdesátého prvního dne je cena nejlevnější. Den na odstavném parkovišti vyjde již jen na padesát korun.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Steelers čeká ve Snapbacks lize klíčový zápas na Bazalech

vydáno 19. května 2022

ISMM Ostrava Steelers se v rámci dohrávky 3. kola Snapbacks ligy amerického fotbalu bude snažit udržet naděje na play-off. Steelers v neděli na Bazalech...  celý článek

„Památné stromy nepřibývají“

vydáno 18. května 2022  19:46

V metropoli můžeme v současnosti najít více než dvě stovky takzvaných památných stromů. Tedy těch, které byly odborníky označeny jako mimořádně hodnotné.   celý článek

Vysoká tráva? Vyprahlý trávník v parcích? Lidé si myslí, že se radnice nestará

vydáno 18. května 2022  12:19

Máte pocit, že se městská zeleň kosí příliš často a moc? A že vyprahlé plochy v létě zhoršují již tak vysušené prostředí?  celý článek

Z buspruhu do buspruhu. Na Strakonické se řidiči chápou

vydáno 18. května 2022  4:25

U Branického mostu není nouze o kuriózní dopravní situace. Podobné lze zažít u krematoria.  celý článek