metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 26 °C

Úterý 30. dubna 2024. Svátek má Blahoslav

Kvůli inflaci už zdražují i e-shopy, Češi mají zájem o vojenské vybavení či krbová kamna

  8:26
Na trhu funguje v Česku přes 50 tisíc e-shopů a jen obrat v oblasti e-commerce za loňský rok dosáhl částky 223 miliard korun. Během pandemie se sice internetovým obchodům dařilo, v posledních měsících se ale počet objednávek propadá. Data společnosti Shoptet ukazují, že negativní zprávy a zejména rostoucí inflace nákupní apetit zákazníků přibrzdily. Nicméně právě inflace způsobila, že i přes menší frekvenci nákupů obraty e-shopů vzrostly.
Češi během druhého čtvrtletí letošního roku utratili v on-line obchodech 52,92 miliardy korun. | foto: Profimedia.cz

Podle dat společnosti Upgates si totiž Češi letos za zboží v e-shopech připlatí, průměrná hodnota objednávky je vyšší asi o 15 procent, což lze zčásti přisoudit inflaci. Více než polovina e-shopů už zvedla ceny o pět až deset procent, nejčastěji kvůli růstu nákladů na vstupní suroviny.

Vedou cestování a zážitky
Prodejci letos konečně zažívají obrovský zájem o letní zboží. Lidi opět lákají činnosti, které byly za covidu nedostupné. „I přes prudkou inflaci je v tomto roce zájem o letní zboží nebývalý. Meziročně se poptávka zvedla téměř o 40 procent, což lze spojit s návratem k cestování do předkrizového stavu. Rostou prodeje kempinkového vybavení, stejně jako plavek a sezonních módních doplňků,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Touha vyplnit čas zajímavými aktivitami se příliš nezměnila, počet objednávek v kategorii zážitků, pobytů a rekreačních poukazů je totiž velmi podobný jako v minulém roce. Nutno však zmínit, že tržby vzrostly až o pětinu.

Trend potvrzují i údaje Shoptetu. Pomyslným vítězem na trhu by byl segment cestování. Češi nejvíce utrácejí za letenky, jízdenky, ubytování a vše spojené s dovolenými a cestováním. Meziroční růst činí přes 200 procent. Naopak upozaděny byly proti předešlým rokům útraty spojené se zkrášlováním a oblékáním či módními doplňky.

Lidé zohledňují i krizi
Do nákupů na internetu promlouvá v poslední době také válka na Ukrajině či hrozící energetická krize. Proto o desítky procent roste zájem například o vojenské vybavení. Na dračku jdou i krbová kamna, přestože jejich cena šla z důvodu rostoucích cen surovin a energií nahoru. Právě nyní je vhodné si je objednat, čekací doba je totiž delší.

„Zajímavé bude sledovat vývoj ve druhé polovině roku. Lidé se začnou přizpůsobovat stále víc skloňované krizi. Ta zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne poohlížet po příležitostech jinde,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Autor: Pavel Urban Metro.cz

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Mrazy zdecimovaly na střední Moravě ovocné sady, hrušky budou vzácností

vydáno 30. dubna 2024  4:52

Polovina jabloní a hrušní, někde i více, poničené třešně, poškozené vinice, zasažené jahody. Zemědělci na střední Moravě sčítají škody způsobené mrazivými...  celý článek