Technický stav ojetého vozidla v internetových inzerátech může být někdy slušná detektivka. Spoléhat se na dobrotu prodávajícího je stejné jako věřit slibům politiků v předvolebních kampaních.
Výmluva číslo 1: Teď už bourané není
Velmi časté vysvětlení nepoctivých prodejců, proč neinformují kupující o tom, že auto bylo v minulosti havarované. Jak sami říkají, v inzerci lze zpravidla zaškrtnout jen políčko havarované či nehavarované, a pokud tedy na autě nejsou v současné chvíli viditelné známky poškození, proč by o tom zákazníka informovali. „Ve skutečnosti je mezi desetiletými auty asi 60 procent havarovaných. Od pomačkaného blatníku až po totální havárie,“ vysvětluje Pajer.
Výmluva číslo 2: Jo, to se tenkrát rozbil tachometr
I když se to zřídka stát může, tato výmluva je tak častá, že by tachometry patřily k nejporuchovějším částem vozů. „Zhruba třetina nabízených aut má upravený počet najetých kilometrů, časté je to u dovozů. Tachometry se stáčejí už před dovozem do Česka. Odhalit se to dá jen kontrolou historie vozidla,“ říká Martin Pajer.
Výmluva číslo 3: Co mám dělat, když se taková auta prodávají?
Také jedna z výmluv prodejců. Vysvětlení není složité. Prostě taková auta jsou, zákazníkům to nevadí, tak proč je neprodávat. Ještě by se však hodilo dodat, že taková auta jsou pro prodejce zlatý důl. „Podvody se vyskytují jednoznačně u dovozových automobilů,“ komentuje Pajer. Zákazníkům to často nevadí, tak proč je neprodávat. „Taková auta jsou pro prodejce zlatý důl,“ dodává Pajer.
Výmluva číslo 4: Po prvním majiteli? No jo, v Česku
Dva ze třech inzerátů, v nichž prodejce uvádí, že je auto po prvním majiteli, klamou. I v tomto případě ale mají prodejci připravené eso v rukávu, vymlouvají se, že mysleli prvního majitele v České republice. Co na tom, že v zahraničí auto vystřídalo několik vlastníků. Navíc ani tato výmluva neodráží realitu, protože značná část těchto aut měla více majitelů i v Česku.
„Přitom ve skutečnosti je jich jen zhruba šestnáct procent. Důvod je jednoduchý, auto se zatraktivní, rychleji prodá a cena se navýší až o pět procent,“ doplňuje ředitel společnosti Cebia.
Výmluva číslo 5: To nemůže být stočené, v tom jezdila Péťa
Ano, když v tom jezdila usmívající se a milá Péťa, tak přece to auto musí být v pořádku, protože ona by nebyla schopná ho ani stočit, natož nabourat. Výmluvy na partnerky či ženy jsou obecně poměrně časté. „Podle našich zkušeností se mezi prodeji od známého, nebo ještě lépe známého známého, děje velké množství podvodů a bez prověření historie vozidla je taková koupě poměrně riziková. Někteří velcí prodejci nabízejí historii najetých kilometrů zdarma a poskytují VIN, aby si zákazník mohl prověřit i případné havárie a získat další informace,“ připomíná Martin Pajer.
Při šnorchlování na Maledivách mu vypadl můstek
|