Zdrúv a pádlujem. Na pltích!

  8:21
Míříme na vodu na Slovensko. V minulosti se tu pltě, tedy vory, používaly především jako prostředek dopravy stavebního dřeva. A převáželi na nich i ovčí sýr, vyhledávanou brynzu a výrobky lidového řemesla. Od šedesátých let minulého století se pltě znovu vrátily na vodu a vozí turisty. Svezli jsme se taky a poslouchali příběhy.
Fotogalerie3

Jozef Urbaňak jezdí na vorech už od sedmnácti. | foto: Marcela MagdováMetro.cz

V současné době se na pltích můžete svézt hned po třech slovenských řekách. Já si vybrala Dunajec, nejčistší řeku střední Evropy. Mým průvodcem byl Jozef Urbaňak, zkušený svéráz, který se živí jako pltník od sedmnácti let. Těsně před vyplutím, když se začala stahovat mračna, mi pošeptal do ucha: „Když jste na vodě, nemáte šanci, musíte dojet do cíle, i kdyby padaly kroupy!“ Ještě zavolal na ostatní pltníky na břehu po goralsky (místní nářečí):

„Zdrúv!“ A vyrazili jsme. Co mušle, to úspěch Dřevěné pltě na řece Dunajec využívali již ve 2. století před naším letopočtem řečtí a římští kupci, kteří na nich vozili jantar od baltského pobřeží. Řeka Dunajec se totiž vlévá do Visly a ta pak do Baltského moře. Jantar později vystřídaly suroviny jako železo, dřevo, antimon, sušené švestky, sýr, medovina nebo léčivé bylinky. Plavba k Baltu trvala na plti okolo tří až čtyř měsíců.

Po úspěšné cestě si mohl pltník připnout na klobouk jednu mušličku na znamení šťastného návratu. Podle počtu mušliček na jeho klobouku se poznalo, jak je zkušený. Další rozvoj přepravy na pltích zastavily až velké povodně v roce 1813, které zapříčinily úpadek tohoto starodávného řemesla.

Druhy pltí

Nejjednodušším plavidlem byla pĺtka.
■ Skládala se většinou ze 6–8 krátkých navzájem spojených břeven. Na ní pracoval jeden pltník, který splavoval dřevo horskými toky.

Dalším typem byla koza.
■ Jednoduchá plť z 10–15 břeven navzájem zavázaných do tvaru rozevřené dlaně. Přední část tvořily tenké konce dřev, zadní (tlustší) část byla pohyblivá a spojená lanem. Ovládali ji jeden či dva pltníci (podle hmotnosti dřeva). Používala se na horním toku Váhu.

Jednoduchým plavidlem byla plť jedinka.
■ Sbitá z 12 až 16 kusů dřeva stejné délky a šířky 4–5 metrů, spojená vepředu a vzadu tzv. priemou. Na této plti se převáželo, dřevo, řezivo a podobně.

Složitějším plavidlem byl svazek.
■ Skládal se ze dvou pltí svázaných tlustšími konci. Při dobrém stavu vody se na svazku přepravilo 50–60 m3 dřeva, často i s jiným nákladem. Svazek ovládali dva pltníci, na nebezpečných úsecích Váhu i tři.

Zvláštním typem svazku byla trojka.
■ Vznikla spojením dvou samostatných pltí jedinek, mezi něž se vložila plť obdélníkového tvaru. Na ní bylo možné přepravovat různé druhy nákladu, na dolním toku Váhu ji obsluhovali často až čtyři pltníci.

Největší pltí byl cúg.
■ Skládal se ze dvou spojených svazků, přičemž do prostoru mezi jejich konci byl umístěn ještě půlsvazek. Používal se na dolním Váhu. V Komárně ho přizpůsobovali i pro plavbu po Dunaji. Cúg mohl přepravit až 180 m3 dřeva. Ovládalo ho sedm zkušených pltníků, kteří s sebou měli ještě dva náhradníky.

Dříve nejvýznamnější prostředek nákladní a později i osobní přepravy začala navíc na konci 19. a počátkem 20. století nahrazovat levnější železnice. Jako turistická atrakce fungují pltě od roku 1968. Už tehdy se plulo takříkajíc po státní hranici, jelikož trasa plavby, dlouhá 10 km, vede skalnatým kaňonem řeky Dunajec v Národním parku Pieniny.

Pieniny se rozkládají na území Slovenska a Polska podél severovýchodní hranice Slovenska a obě části (slovenská i polská) jsou chráněny jako národní parky. Před revolucí ale nesměl pltník zastavit na polské straně. Sta rodávné řemeslo Pltníci byli vždy symbolem tvrdé práce a statečnosti. Ve výtvarném umění a literatuře jsou zobrazováni jako šikovní, nepoddajní lidé s ryzím charakterem. Dřív se tato profese dědila z otce na syna. Tradice je dodnes živá v Polsku, kde se řemeslo pořád předává z generace na generaci. Každá pltnická rodina má svoji vlastní plť. Na Slovensku je to jinak. „Tady se může stát pltníkem, kdo chce a má na to chuť,“ jak říká s úsměvěm Jozef Urbaňak.

Kdo se chce naučit jezdit, může jezdit. Nejdřív se musí dvě až tři sezony zaučovat pod vedením staršího pltníka a složit pltnické zkoušky v Košicích. Teprve pak obdrží osvědčení, něco jako řidičský průkaz, jen s tím rozdílem, že řídit plť může člověk už od 15 let. Jozef Urbaňak začal jezdit jako student o prázdninách, aby si přivydělal.

Jak říká: „Dneska už není o tuhle práci mezi mladými takový zájem, raději jdou pracovat do Rakouska, kde si vydělají víc. Pltnictví je navíc sezonním zaměstnáním, na zimu si musíte hledat jinou práci nebo sedět doma a být na úřadu práce,“ dodává. Nejdůležitější je na tomhle řemesle naučit se poslouchat vodu. Neexistuje technika, nějaké poučky, všechno je o praxi. Jinak se jezdí na větší vodě, jinak na malé. Při velké vodě musí pltník pracovat celou cestu, za jízdy si vůbec neodpočine. Když je řeka klidná, může se i tu a tam kochat krajinou.

Panenská příroda Pienin a tamní pověsti

Plavba po řece Dunajec začíná u Červeného Kláštora, odkud pocházel mnich Cyprián, otec aviatiky. Na vlastnoručně zhotovených křídlech podnikl v 18. století podle pověsti let z nedalekého vrcholu Tří korun a přistál na louce u kláštera. Po svém údajném letu byl však obviněn z čarodějnictví a měl být upálen.

Naštěstí nakonec byla spálena jen jeho křídla. Plavba po Dunajci trvá jeden a půl hodiny a končí v Lesnici, u bývalého turistického hraničního přechodu s Polskem. Dunajec se splavuje na pltích od 15. dubna do 31. října denně od 9 do 17 hodin na dřevěných goralských pltích. Každou plť tvoří několik navzájem spojených masivních necek (jedny váží 120 kg), které jsou napříč propojeny dřevěnou tyčí a uvezou až dvacet výletníků.

Plť řídí dva pltníci, jeden vepředu a druhý vzadu, na sobě mají krojované vesty a plavbu doprovází výkladem o okolní přírodě a pověstech, které se k ní vážou. Voda je mělká a pltníci se dřevěnou tyčí odrážejí od kamenitého dna. Plavba je většinou poklidná, jsou tu však i menší peřeje a místy se proud v zúženém korytu Dunajce značně zrychlí, až mám strach, že se vyklopíme nebo narazíme na vystupující kameny.

Dunajec v nejužším místě, zvaném Jánošíkův skok, má dvanáct metrů a podle legendy právě zde přijímal Jánošík do své družiny ty junáky, kteří dokázali Dunajec přeskočit. Až si dostatečně užijete zdejší výhledy na skalnaté masivy, které lemují téměř celou cestu, a pořádně se prodýcháte (vzduch je tu skutečně nauvěřitelně čistý), můžete se zpátky do Červeného Kláštora vrátit buď po svých, nebo na vypůjčeném kole. Na slovenské straně totiž lemuje řeku stará kamenitá cesta, která funguje zároveň jako naučná stezka s řadou tabulí informujících o zdejší fauně a flóře. Neváhejte a vyrazte na Slovensko na pltě. V Česku totiž nic podobného nezažijete.

Autor:

Nejčtenější

Otevírací doba na Velikonoce 2025: Tuto neděli má zavřeno jeden velký řetězec

Velikonoce letos připadají až na druhou polovinu dubna. V křesťanské tradici jde o nejvýznamnější období roku, které vrcholí takzvaným svatým týdnem. Jako státní svátky jsou však oficiálně uznány...

Netflix, Max a T-Mobile se (opět) mění. Může za to spuštění nové videoslužby Oneplay

Streamovací platforma televize Nova – Voyo jde ve šlépějích slavnějšího a úspěšnějšího Netflixu, a dalších velkých internetových televizí, již několik let. Nástupem služby Oneplay to ovšem byla právě...

Vzhůru dolů. Která stanice pražského metra je nejhlubší v celé Evropské unii?

V labyrintu pražského metra by se i krtek ztratil. Jak dlouhý eskalátor vede do největších hlubin našeho hlavního města? A jak dlouho trvá jízda po něm? Hledali jsme odpovědi.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zpomalený čas v podzemí. Víte, který úsek pražského metra působí nekonečně dlouze?

Pražské metro každý den přepraví více než jeden milion cestujících. Věděli jste, že se ve zdejších tunelech nachází úsek, během kterého máte pocit, že cesta nikdy neskončí? Našli jsme ho.

Radlická radiála. Štola není jen obyčejnou dírou v zemi, je to klíčový zdroj informací

Jedna z dopravně nejvytíženějších ulic v Praze, která se z městské ulice proměnila v tradiční výpadovkou směr západ od města, zůstává mezi dopravními stavbami prioritou pražského magistrátu. Radlická...

Kam (nejen) za největším vinným sudem ve střední Evropě

Komerční sdělení

Pokud chcete na vlastní oči spatřit historický sud, do kterého se vešlo až 100 000 litrů vína, nemusíte cestovat daleko. Nachází se totiž na zámku Mikulov a zámecké návštěvníky udivuje svými...

21. dubna 2025

Těšínské divadlo mění hru: Nové centrum, nová éra!

Komerční sdělení

Budova Těšínského divadla prochází kompletní rekonstrukcí. Na nové prostory se už těší diváci i herci České, Polské scény a Bajky. Mnozí ale možná stále netuší, že přímo v divadle vzniká i zbrusu...

21. dubna 2025

V Horažďovicích havarovala hasičská cisterna, jeden hasič se lehce zranil

V Horažďovicích dnes havarovala hasičská cisterna. Jeden člen posádky byl s lehkým zraněním převezen do nemocnice. ČTK to sdělili zástupci záchranných složek....

20. dubna 2025  21:14,  aktualizováno  21:14

Na Pardubicku hořel sklad se slámou, zásah trval třicet hodin

V Dolanech na Pardubicku zasahovali od soboty hasiči u požáru zemědělského objektu. Uvnitř budovy bylo uskladněných 40 až 50 tun slámy, kterou bylo třeba vyvézt. Příčiny požáru zatím nejsou známy....

19. dubna 2025  19:32,  aktualizováno  20.4 21:41

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Staroměstské nám. Praha 1

Velikonoční trhy Staroměstské nám Praha 1

vydáno 20. dubna 2025  21:29

Brusnice

52T Nová tramvaj pro Prahu na zkušebních jízdách.

vydáno 20. dubna 2025  21:28

Staroměstské náměstí

Staroměstské náměstí velikonoční trhy

vydáno 20. dubna 2025  21:23

Svatba, pohřeb nebo doktor. Nově dostanou zaměstnanci volno i zpáteční cestu z nemocnice

Změna po devatenácti letech. Novela nařízení o překážkách v práci má zaměstnancům konečně ulevit. Zpřehlední situace kolem volna při svatbě, pohřbu i doprovodu rodiny k lékaři. Zohlední...

20. dubna 2025

Město Loket získalo pozemky pro výstavbu nové hasičské zbrojnice

Město Loket na Sokolovsku získalo pozemky od státu, na kterých připravuje výstavbu nové hasičské stanice pro jednotku dobrovolných hasičů. ČTK to řekl starosta...

20. dubna 2025  17:42,  aktualizováno  17:42

Z půdy až do sklepa. Muž se propadl dvěma stropy, hasiči ho vytáhli oknem

Starší muž se v neděli před polednem v Hradci Králové propadl v rekonstruovaném domě z půdy do sklepa. Spadl z výšky asi šesti metrů.

20. dubna 2025  19:12,  aktualizováno  19:12

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Likvidace požáru skladu slámy v Dolanech na Pardubicku by mohla trvat do večera

Likvidace požáru skladu slámy v Dolanech na Pardubicku by mohla trvat do dnešního večera. Požár vypukl v sobotu odpoledne. Po dnešním rozebrání střechy skladu,...

20. dubna 2025  16:54,  aktualizováno  16:54

Jak zvládnout stres v pražských kolonách: Pět jednoduchých tipů pro řidiče

Dopravní zácpy jsou v Praze na denním pořádku. Strakonická, Patočkova, Liberecká nebo Štěrboholská spojka – to jsou jen některé z úseků, kde se řidiči pravidelně ocitají v dlouhých kolonách. Zatímco...

20. dubna 2025  17:38
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.