metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Uzavřené školy ovlivní generaci dnešních žáků, říká Čeněk Rosecký

  11:56
Tvořivá škola je pedagogický model, který zapojuje děti do výuky všemi smysly. „Je to efektivní a smysluplný způsob vedení žáků k samostatnosti, logickému myšlení a emoční inteligenci. Vše je ověřeno desítkami let praxe,“ uvádí Čeněk Rosecký, ředitel Tvořivé školy. Náš rozhovor jsme otevřeli trpce aktuálním tématem.
Čeněk Rosecký, ředitel Tvořivé školy | foto: Tvořivá školaMetro.cz

Co znamená pro děti, směrem k výuce, být kvůli koronavirovým opatřením tak dlouho doma?
Pro většinu dětí u nás je to velká ztráta. Ztráta příležitostí rozvíjet se, ztráta sociálních kontaktů, ztráta motivace. Je to škoda tak velkého rozsahu, že nahradit ji bude velmi náročné, možná dokonce nemožné. Ovlivní to celou generaci zejména dnešních prvostupňových dětí. A to velmi zásadně. Děti jsou zavřené doma a ztrácejí motivaci něco se učit. Přicházejí o schopnost fungovat v kolektivu, ztrácejí zkušenosti s přímým kontaktem, neumí ho navázat ani řešit konflikty.

Co pro děti distanční výuka znamená?
Distanční výuka není pro děti na ZŠ vhodná. V prvním až třetím ročníku už vůbec. Na vysoké škole si dovedu představit model maximálně z jedné třetiny distanční a ze dvou třetin prezenční výuky. Dítě potřebuje osobní kontakt. Mentální, emoční a fyzické propojení. Nekomunikujeme pouze slovy, ale také tělem, a jak se ukazuje, tak také skrze pocity. Navíc zkuste si sedět pět hodin u webináře. Je to velmi náročné i pro dospělého.

Jsou nějaké klady?
Ano, rozvoj IT dovedností. A také to, že děti měly možnost trávit více času se svými rodiči a sourozenci. Otázka je, do jaké míry se rodičům podařilo využít toho ke vzájemnému obohacení. Rodiče byli a stále jsou pod obrovským tlakem – strach z nákazy, diskutabilní opatření, existenční nejistota spojená se zavřením provozů, tlak na partnerské vztahy... To je pak těžké naplňovat emoční potřeby dítěte, když je člověk sám na dně. Řešením je narovnat se a být laskavý, jak jen to jde. A když to nejde, tak hlavně nezatěžovat děti svými problémy.

Proč se spousta rodičů neumí zapojit do učení se s dítětem? Jaký je podle vás největší problém? Trpělivost či neznalost?
Neumí, protože je to nikdo nenaučil. Víte, děti hrají s rodiči takové „tajné“ emoční hry. Testují je a tím jim zrcadlí jejich vlastní nevědomé vzorce. A rodič se rozčílí, ani neví jak. Obvykle je to z pocitu bezmoci, který si neseme z původní rodiny. Ten příběh zná snad každý, kdo učil své dítě lyžovat: Po dni marného boje to rodič, zcela vyčerpán, vzdává. A učitel lyžování to pak děcko naučí v klidu během hodiny.

Jak by měli rodiče při učení s dítětem postupovat?
Vše se odvíjí od postoje rodiče k dítěti. Dobré je dát dítěti najevo, že já jsem doma ten velký – ten kdo má odpovědnost, a že na něm nejsme emočně závislí. Takový postoj vyjadřuje třeba věta: „Nepotřebuji, abys mě měl rád, potřebuji, abys fungoval. Běž a ukliď si stůl, budeme se učit.“ Někomu to může znít málo empatické. Ale kdo potřebuje, aby ho děti měly rády, ten nemůže být přísný. A kdo nemůže být přísný, ten nemůže být autoritou. Zdravá autorita je totiž laskavá, přísná a spravedlivá. Kromě toho všechny děti své rodiče milují a nemůžou jinak. Ale většina jich také umí s rodiči pěkně emočně manipulovat.

A jak by to mělo vypadat konkrétně?
Konkrétně je dobré začít s učivem, které už dítě umí, může tak zažít pocit úspěchu. To je ta nejlepší motivace. A zároveň to přispívá k sebejistotě dítěte. Moc důležité je vést potomka k samostatnosti, aby se staralo o své věci. Rodič by neměl dělat nic, co může dítě udělat samo. A když je třeba něco nadrilovat, tak ideálně s pomocí vhodné pomůcky. Pracovat, jen dokud to dítě baví, tedy raději kratší čas a vícekrát. Ukázat, že vzdělání je důležité a má pro mě hodnotu, ale nebrat to smrtelně vážně.

Pojďme nyní k vašemu projektu. V čem se Tvořivá škola liší od jiných metod výuky? Jaký je její princip?
Tvořivá škola předává postupy z praxe, které umožňují zapojení dětí do výuky všemi smysly. Všechny děti. Ty s poruchami učení i ty nadané. Je to efektivní a smysluplný model vedení žáků k samostatnosti, logickému myšlení a emoční inteligenci. Vše je ověřeno desítkami let praxe. Žádné experimenty. Vhodně seřazené, důmyslné postupy umožňují, že jsou aktivována všechna základní centra dítěte – mentální, emoční i fyzické. A tak si žáci vědomosti a dovednosti osvojují komplexně a umí je pak používat v životě. Velký důraz klademe i na systematicky čistý postoj učitele k žákům a jejich rodičům. Tedy, aby tam byla vzájemná úcta a spolupráce. Když někdo svoji práci miluje, přemýšlí nad ní a věnuje se jí přes 50 let, pak je šance, že dosáhne určitého stupně mistrovství a ví, co dělá. Tvořivou školu založily tři ženy, o nichž vše výše uvedené platí.

Jaké pomůcky při učení využíváte?
Ve výuce je nezbytné, aby měl každý žák v ruce vlastní pomůcku. Proto jsme vytvořili soubor pomůcek z papíru, které učitel snadno nakopíruje pro každého. Jsou to velmi důmyslné a promyšlené pomůcky, které se dají využívat opakovaně v různých variantách. Jde nám o to, aby pomůcka byla na více použití, a také, aby se dala měnit obtížnost práce s ní. Práce učitele je pak efektivní, smysluplná a přináší radost jemu i dětem. Když máte vhodnou pomůcku, můžete látku, jejíž osvojení může trvat i měsíce, naučit všechny děti za čtrnáct dní. Třeba počítání do dvaceti s přechodem přes desítku ve druhém ročníku. S pomůckou „Dvě desítky koleček“ to ve škole zvládne učitel se všemi žáky za čtrnáct dní. Rodič doma za týden s automatizací. Bez ní se to nemusí pořádně podařit taky vůbec.

Mají děti pomůcky k dispozici doma i při distanční výuce?
Ano, učitelé, kteří učí podle Tvořivé školy, se o to snaží. A vím, že částečně se jim to daří. Je to ale dost náročné. Zejména na uložení pomůcek. Ve škole mají děti pomůcky na svém místě v krabici nebo košíčku. Učí se tak zároveň kompetenci pracovní. Doma je to pro děti ale náročnější, mají tam mnoho jiných věcí, pokud to rodiče nezvládnou pohlídat, děti jsou bez pomůcek. Stačí jeden takový žák a vyučování je rozbité. Ve škole si to učitel pohlídá. Domů k dětem nedosáhne.

Na kolika školách v Česku se již touto metodou vyučuje?
Tvořivá škola je otevřený program – soubor postupů, které navazují a postupně se rozvíjejí. Je možné je použít tak jak „leží a běží“. A je možné si je přizpůsobit. Tvořivka je založená na tom, že každý učitel i žák je jedinečný a každý si vytváří svůj jedinečný vyučovací a vzdělávací styl. Kurzy pro učitele pořádáme od roku 1995. Proškolili jsme řádově desítky tisíc učitelů, a každý z nich si z Tvořivé školy něco vzal. Někdo vše. Takže Tvořivou školu najdete ve větší či menší míře skoro na každé škole. Někde je to celý sbor a jinde třeba jenom jeden učitel.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
Témata: učení

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dynamo má v Třinci k titulu daleko, diváci na náměstí jsou zklamaní

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  18:55

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Ve třetí třetině šestého utkání finále na ledě Třince to ale vypadá,...  celý článek