metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Honem, mizejí vám peníze. Chceme heslo! ČNB eviduje vzrůstající počet podvodů

  18:05
„Dobrý den, tady je guvernér České národní banky. Evidujeme problém na vašem účtu. Pomohu ho vyřešit!“ Centrální banka eviduje s přibývajícími platebními operacemi v digitálním prostoru také vzrůstající množství podvodů a pokusů o podvod.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Lidem přicházejí například nabídky na prapodivné investice, v elektronické poště se lidem stále častěji objevují odkazy, po jejichž odkliknutí se digitální bandita vloupe klidně rovnou na účet nebo se mu podaří vzít si na klienta například vysoký úvěr. „Přímo v bance mě navštívil pán, který tvrdil, že jsem mu osobně volal,“ říká Jiří Frait, viceguvernér České národní banky (ČNB). Telefonáty, kdy se podvodníci vydávají přímo za guvernéra nebo člena bankovní rady ČNB, nejsou podle Fraita úplně ojedinělé. „Vedení centrální banky klientům bank nevolá a ani se takovými záležitostmi už z principu svého poslání nezabývá. Na to jsou příslušné odbory jak u nás, tak v jednotlivých bankách,“ upozorňuje Frait.

Nespěchat. Ověřovat. Chránit. Tak zní základní doporučení ČNB, pokud se setkáte s nějakými výzvami na sdělení citlivých bankovních údajů. „Do telefonu nikdy nic v tomto směru neříkejte, poděkujte a zavěste,“ radí Denisa Všetíčková, mluvčí ČNB. Detailnější rady zveřejnila centrální banka na svém specializovaném webu Peníze na útěku. „Podvodníci se snaží dostat klienta do časové tísně, často volají třeba v noci, snaží se vyvolat dojem naléhavosti, že přicházíte o peníze a musíte něco podniknout hned,“ říká Frait.

Útoky, ať již přes e-maily, nebo telefonáty, ale nesměřují podle poznatků centrální banky jenom na zranitelné osoby. Do úzkých se snaží dostat například neziskové instituce, školy, radnice, ale třeba i bytová družstva a společenství vlastníků.

Pokud už klient klikne na špatný odkaz či sdělí citlivá data, hraje roli čas. „Finanční instituce musejí mít mechanismy, jak klienty chránit,“ říká Zuzana Silberová, ředitelka dohledu nad finančním trhem ČNB. To znamená, že banky musejí mít nonstop klientskou telefonní linku. „Jeden takový případ, kdy neměli klienti možnost banku zkontaktovat čtyřiadvacet hodin denně, jsme řešili a dosáhli nápravy,“ zdůrazňuje Silberová.

Žhavá linka

  • Přibližně šest lidí denně volá na zelenou linku ČNB, že se stali obětí bankovního podvodu. Za loňský rok řešila jen ČNB (kromě komerčních bank) kolem 55 stížností na klientské potíže v platebním styku. Letos jich bylo za první tři měsíce už 25.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Za střet tramvají kvůli skřípnuté ruce může řidič zadního vozu, řekla inspekce

vydáno 26. dubna 2024  12:02

Za loňskou srážku dvou tramvají na Karlovarské třídě v Plzni, při které se lehce zranilo téměř 30 cestujících, může řidič druhé tramvaje. Podle závěru...  celý článek

V Brdech se utkají tažní koně

vydáno 26. dubna 2024  12:00

Po loňské úspěšné premiéře se dnes u Ohrazenice na Jinecku znovu koná soutěž tažných koní Brdská lesní bitva. Akce začne v sobotu v 10 hodin. Závodní trať...  celý článek