Podle dat společnosti Upgates si totiž Češi letos za zboží v e-shopech připlatí, průměrná hodnota objednávky je vyšší asi o 15 procent, což lze zčásti přisoudit inflaci. Více než polovina e-shopů už zvedla ceny o pět až deset procent, nejčastěji kvůli růstu nákladů na vstupní suroviny.
Vedou cestování a zážitky
Prodejci letos konečně zažívají obrovský zájem o letní zboží. Lidi opět lákají činnosti, které byly za covidu nedostupné. „I přes prudkou inflaci je v tomto roce zájem o letní zboží nebývalý. Meziročně se poptávka zvedla téměř o 40 procent, což lze spojit s návratem k cestování do předkrizového stavu. Rostou prodeje kempinkového vybavení, stejně jako plavek a sezonních módních doplňků,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Touha vyplnit čas zajímavými aktivitami se příliš nezměnila, počet objednávek v kategorii zážitků, pobytů a rekreačních poukazů je totiž velmi podobný jako v minulém roce. Nutno však zmínit, že tržby vzrostly až o pětinu.
Trend potvrzují i údaje Shoptetu. Pomyslným vítězem na trhu by byl segment cestování. Češi nejvíce utrácejí za letenky, jízdenky, ubytování a vše spojené s dovolenými a cestováním. Meziroční růst činí přes 200 procent. Naopak upozaděny byly proti předešlým rokům útraty spojené se zkrášlováním a oblékáním či módními doplňky.
Lidé zohledňují i krizi
Do nákupů na internetu promlouvá v poslední době také válka na Ukrajině či hrozící energetická krize. Proto o desítky procent roste zájem například o vojenské vybavení. Na dračku jdou i krbová kamna, přestože jejich cena šla z důvodu rostoucích cen surovin a energií nahoru. Právě nyní je vhodné si je objednat, čekací doba je totiž delší.
„Zajímavé bude sledovat vývoj ve druhé polovině roku. Lidé se začnou přizpůsobovat stále víc skloňované krizi. Ta zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne poohlížet po příležitostech jinde,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.