metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Kvůli inflaci už zdražují i e-shopy, Češi mají zájem o vojenské vybavení či krbová kamna

  8:26
Na trhu funguje v Česku přes 50 tisíc e-shopů a jen obrat v oblasti e-commerce za loňský rok dosáhl částky 223 miliard korun. Během pandemie se sice internetovým obchodům dařilo, v posledních měsících se ale počet objednávek propadá. Data společnosti Shoptet ukazují, že negativní zprávy a zejména rostoucí inflace nákupní apetit zákazníků přibrzdily. Nicméně právě inflace způsobila, že i přes menší frekvenci nákupů obraty e-shopů vzrostly.
Češi během druhého čtvrtletí letošního roku utratili v on-line obchodech 52,92 miliardy korun. | foto: Profimedia.cz

Podle dat společnosti Upgates si totiž Češi letos za zboží v e-shopech připlatí, průměrná hodnota objednávky je vyšší asi o 15 procent, což lze zčásti přisoudit inflaci. Více než polovina e-shopů už zvedla ceny o pět až deset procent, nejčastěji kvůli růstu nákladů na vstupní suroviny.

Vedou cestování a zážitky
Prodejci letos konečně zažívají obrovský zájem o letní zboží. Lidi opět lákají činnosti, které byly za covidu nedostupné. „I přes prudkou inflaci je v tomto roce zájem o letní zboží nebývalý. Meziročně se poptávka zvedla téměř o 40 procent, což lze spojit s návratem k cestování do předkrizového stavu. Rostou prodeje kempinkového vybavení, stejně jako plavek a sezonních módních doplňků,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Touha vyplnit čas zajímavými aktivitami se příliš nezměnila, počet objednávek v kategorii zážitků, pobytů a rekreačních poukazů je totiž velmi podobný jako v minulém roce. Nutno však zmínit, že tržby vzrostly až o pětinu.

Trend potvrzují i údaje Shoptetu. Pomyslným vítězem na trhu by byl segment cestování. Češi nejvíce utrácejí za letenky, jízdenky, ubytování a vše spojené s dovolenými a cestováním. Meziroční růst činí přes 200 procent. Naopak upozaděny byly proti předešlým rokům útraty spojené se zkrášlováním a oblékáním či módními doplňky.

Lidé zohledňují i krizi
Do nákupů na internetu promlouvá v poslední době také válka na Ukrajině či hrozící energetická krize. Proto o desítky procent roste zájem například o vojenské vybavení. Na dračku jdou i krbová kamna, přestože jejich cena šla z důvodu rostoucích cen surovin a energií nahoru. Právě nyní je vhodné si je objednat, čekací doba je totiž delší.

„Zajímavé bude sledovat vývoj ve druhé polovině roku. Lidé se začnou přizpůsobovat stále víc skloňované krizi. Ta zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne poohlížet po příležitostech jinde,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Autor: Pavel Urban Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek