Oživování veřejného prostoru je trendy. Své o tom ví například regionální organizátor pražské integrované dopravy ROPID, jehož lidé minulý měsíc představili pětici stylizovaných plakátů s postavami reprezentujícími různé typy cestujících. Poutače se nyní pomalu začínají objevovat na vizuálech pro citylighty na zastávkách či letácích v tramvajích.
Ve šlépějích „ropidu“ nyní kráčí také magistrát. Jeho zástupci se spojili s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze (UMPRUM) a vytvořili pilotní projekt symbolicky nazvaný Praha očima studentů. V nadcházejících týdnech a měsících veřejnosti představí různé pohledy na Prahu prostřednictvím graficky pojatých plakátů několika studentů Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM. „Pražanům představí svou autorskou grafiku například Sára Rašovská, která se inspirovala městskou přírodou a každodenními tématy, která ji obklopují. Ve své tvorbě experimentuje s kombinováním různých technik a koncepčních přístupů a tentokrát vycházela její interpretace městského prostředí z textu Písně o Praze Waldemara Matušky, jejímž autorem je Petr Rada,“ říká mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Svoji práci představí i Sergei Gavroche, jehož vizuální ztvárnění metropole v množství geometrických tvarů a vzorů odkazuje na jedinečný národní architektonický směr z počátku dvacátého století – rondokubismus.
„A Terezie Puršlová se ve svých pracích obrací naopak do svého vlastního nitra a návratem do dětství přibližuje témata spjatá s veřejným prostorem, která pro ni s odstupem času nabývají nového významu,“ dodává Hofman.
Deset grafických motivů se ale nebude Pražanům ukazovat fyzicky, nýbrž jaksi virtuálně prostřednictvím chytrých reklamních obrazovek ve stanicích metra, takvzvaných CLV ploch. Z kampaně se lze dozvědět spoustu zajímavostí, a to zejména pokud nejste místní. Třeba to, že pokud jde o přechod přes Vltavu, máme celoročně v hlavním městě možnost překonat řeku přes celkem osmnáct mostů. „Od roku 1158 do roku 1841 zde byl pouze most Juditin, později byl nahrazen mostem Kamenným, dnes nazývaným Karlův,“ uvádí na svém plakátu jeho autorka Puršlová.
Z jejího dalšího díla se lze dozvědět zase to, že je Náměstí Míru nejhlubší stanicí pražského metra. Vedou k němu nejdelší eskalátory v Evropské unii o délce 87 metrů, což je téměř o třicet více než věže kostela svaté Ludmily nad nimi. Kampaň již nyní sklízí první reakce veřejnosti, které jsou veskrze pozitivní. Kritizuje se pouze špatně zvolený font a velikost písma, které na dálku pouhých pár metrů již nepřečte prakticky nikdo. O čitelnosti či nečitelnosti se každopádně přesvědčíme již brzy.