„To mi hlava nebere, proč na Trojském mostě za 1,3 miliardy korun věčně nesvítí minimálně dvě žárovky z obou stran. Jejich výměna vždycky trvá několik měsíců.“ Takhle si deníku Metro před pár týdny postěžoval čtenář Václav Tomášek. Za svůj fotoúlovek, kterým vzkaz v rubrice Metro hlídač doplnil, získává odměnu tři sta korun.
Žárovky a jejich výměnu má na Trojském mostě na starosti městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP). Fakt, že se tu žárovky příliš často nemění, deníku Metro potvrdil mluvčí firmy Martin Drozd. Přiznal také, že čtenářem zmiňované žárovky nejspíš nesvítí ještě teď.
„O nefunkčních svítidlech víme a připravujeme opravu. V tuto chvíli zajišťujeme specifický materiál pro opravu a také pro ni musíme zajistit vyšší montážní plošinu. V pravidelných intervalech pak na mostě probíhá plánovaná noční kontrola, která se provádí každé dva měsíce. Následně se poté vždy provádějí opravy osvětlení, které byly při této kontrole zjištěny,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí městské firmy.
Stejně tak podle Drozda v pravidelném cyklu dochází i k výměně zdrojů ve všech svítidlech. „Poslední výměna proběhla v loňském roce a další bude po pěti letech. Samozřejmě pokud dojde v tomto období k poškození, respektive vyhoření zdroje, nahradí se novým, a to i mimo pravidelnou pětiletou obnovu,“ doplňuje Drozd.
Trojský most, který ozařuje celkem 674 světel, to má navíc podle správců osvětlení o něco těžší než ostatní pražská soumostí. Žárovky tu často praskají nejen kvůli vlhkosti z Vltavy, ale také vlivem vzdušnému koridoru nad vodou či velkému chvění konstrukce. „Celý Trojský most a jeho osvětlení jsou koncipovány jako architektonické prvky, a tak byly v podstatě i navrženy. Osvětlení mostu je vybaveno různými elektronickými předřadníky, které v daném místě velmi trpí kvůli povětrnostním vlivům, což je také velmi zásadní právě pro elektronické součástky ve svítidlech,“ míní Drozd a dodává: „Právě proto dochází k častějším závadám na osvětlení než u běžných sodíkových svítidel.“
Trojský most se nejen příliš často nevybavuje novými žárovkami, ale také nečistí. Různobarevné klikyháky a čmáranice tu od otevření v roce 2014 „zdobí“ jeho povrch na mnoha místech. Technická správa komunikací (TSK) tu provádí čistění nikoli obratem, ale vždy v rámci sezonní údržby. Podle zástupců TSK by nemělo častější mytí na vandaly žádný vliv. Antigraffitové nátěry tu rovněž slouží pouze jako pasivní opatření.
Někteří čtenáři spatřují ironii ještě v jedné věci. Firma THMP, která zde už roky bojují s častým praskáním žárovek, se nedávno pochlubila novým chytrým systémem osvětlení na jiném mostě v jejich správě. Konkrétně na Libeňském. Na něm v červenci instalovala detektor průjezdu. Funguje jednoduše – době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení postupně klesá.