19 °C / 28 °C

Sobota 20. července 2024. Svátek má Ilja

RECENZE: Militarismus a žárlivost ožily v Othellovi z Divadla pod Palmovkou

7:00
Slavné drama Othello o benátském mouřenínovi, který podlehne lživým svodům svého praporečníka, uvěří pomluvě a kvůli domnělé nevěře uškrtí vlastní ženu, uvedlo jako svoji první premiéru sezony Divadlo pod Palmovkou. Z důvodu loňského vytopení muselo využít pohostinských prostor Divadla Komedie a Divadla v Dlouhé, na jejichž scénách se titul objeví i v následujících měsících.
Ze hry Othello

Ze hry Othello | foto: Divadlo Pod Palmovkou

Daleko víc než etnickou a možná i náboženskou odlišností hlavní postavy Maura (Muslima), generála ve službách Benátského státu, která by jistě z hlediska současných mezinárodních událostí nabízela provokativní posuny, zabývá se libeňská inscenace Michala Langa válkou obecně. Děj situuje na vojenskou základnu, kde na přítomné posádce demonstruje šovinistický kolorit místa.

Ze hry Othello
Ze hry Othello

Ženskost do světa alkoholu a bitek nepatří

Othello

Hodnocení: 3/5

• Divadlo pod Palmovkou
  • Překlad: Martin Hilský
  • Režie: Michal Lang
  • Dramaturgie: Ladislav Stýblo
  • Scéna: Milan David
  • Kostýmy: Tomáš Kypta
  • Hrají: Ondřej Veselý, Zdeněk Kupka, Jan Hušek, Angelika Sbouli, Jan Konečný, Jan Teplý, Tomáš Dianiška a další
  • Příští repríza: 23. listopadu v Divadle Komedie

Militantní jsou i přítomné ženy vyjma ústřední Desdemony, která se navíc ve svých toaletách a často negližé nehodí do mužského světa alkoholu, bitek a smrti. Má jít o svět současný, což lze usoudit z uniforem a maskáčů stejně jako používaných rekvizit: notebooků, mobilních telefonů. Ovšem jimi veškerá aktualizace končí, shakespearovský verš zůstal bez povšimnutí a zásadnějšího výkladu. Kosmetické úpravy, které ho „zkrátily“ na dobré tři a půl hodiny z něj činí materiál k tradičnímu psychologickému interpretačnímu divadlu. Což také divák obdrží.

Trefně obsazený, takřka dvoumetrový Ondřej Veselý vede postavu Othella od charakterního majestátního generála po zoufalého žárlivce přesvědčivě, stejně jako Jan Teplý, těkající vlastní žárlivostí a touhou po pomstě v roli Jaga. Za zdařilými výkony všech přítomných mužů pokulhávají dámy, a to hlavně jevištně méně zkušená představitelka Desdemony mladičká Angelika Sbouli. I přes stylovou antikvárnost je inscenace Othella Divadla pod Palmovkou ve svém řádu zdařilým kouskem. Krůček po krůčku provede textu neznalé, úspornou režií nadchne příznivce hereckého divadla a zcela uspokojí vyznavače tradičních forem.

Autoři: Metro.cz

V hlavě 2 je nejúspěšnějším filmem roku. Baví, je to ale klasická dvojka

vydáno 20. července 2024  16:58