metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / -2 °C

Neděle 3. prosince 2023. Svátek má Svatoslav

Další 1 fotografie v galerii
Na reality show Hra na Oliheň: Výzva lákají i údajné hororové zážitky z natáčení. Soutěžící kolabovali z únavy, zimy a hladu. | foto: Netflix

„Vyčuraní“ Češi? Sdílejí účty a nejsou věrní. Počty předplatitelů jsou do budoucna v ohrožení

  10:56
Třetina tuzemských diváků je připravena rušit předplatné streamovacích služeb podle potřeby. Při koukání na seriály jsme totiž velcí rychlíci.

Streamovací platformy dávno změnily způsob, jakým lidé vnímají televizi. Pak přišel před třemi lety lockdown a pro mnoho diváků po celém světě se staly internetové televize a jejich obsah trvalou náhradou potemnělých kinosálů. Kinaři ze z tohoto faktu, pochopitelně jen do jisté míry, vzpamatovávají do dnešních dnů.

Počty předplatitelů streamovacích služeb v Česku jsou však do budoucna v ohrožení. Až pětatřicet procent současných předplatitelů předpokládá, že zruší své účty předplatného kvůli zdražování či kvůli omezení sdílení hesel. Vyplývá to z průzkumu zaměřeného na využívání streamovacích video služeb v Česku, který si nechala udělat společnost Axocom.

STRÁŽCE STREAMU

  • Před zhruba třemi a půl lety, když nás první vlna pandemie ukovala k obrazovkám doma, jsme se hádali v redakci našeho deníku, čím oživit web Metro.cz.
  • Proto přišel Strážce streamu, tedy rubrika, která přináší seriály či zábavné pořady, které lze aktuálně nalézt a zhlédnout on-line na některé ze streamovacích platforem.
  • Na webu Metro.cz ho můžete číst každý pátek ve 14 hodin. Každé pondělí pak i v papírovém Metru.
  • Naposledy jsme se věnovali čtvrté řadě seriálového hitu Nebe s.r.o. A munice na další díly této speciální rubriky nedojde ani v budoucnu. Bavte se!

„Předešlý průzkum z letošního jara ukázal, že šedesát procent českých uživatelů streamovacích platforem sdílí své účtu s přáteli a kolegy z práce. Češi jako obvykle řeší cenu na prvním místě. Právě sdílení hesel mezi přáteli je jedna z věcí, jak ušetřit. Pokud by o tuto možnost přišli, významně by to změnilo jejich televizní návyky. Případně i to, kde by si předplatné zařídili,“ vysvětluje Erika Luzsicza, ředitelka společnosti Axocom, jež na českém, slovenském a maďarském trhu zastupuje dvacet jedna televizních programů.

Současný průzkum dále říká, že dalších dvacet sedm procent respondentů je připravených přejít ke konkurenci, zejména pokud nabídne zajímavější podmínky. Zbývající uživatelé nevidí ke změnám důvod, buď podmínky akceptují, jaké jsou, nebo cenu vůbec neřeší.

Nonstop sledování
Dalším faktorem, který bude odhlašování z platforem podporovat, je to, že diváci jsou schopni nakoukat celé seriály během poměrně krátkého času. V průzkumu plných šedesát dva procent dotázaných uvedlo, že celou jednu řadu seriálu stihnou zhlédnout během několika dní. Dalších pět procent nemá problém s binge watching, tedy s tím, že doslova „zhltnou“ seriál dokonce na jeden zátah během jediného dne nebo večera. Zbylých třicet tři procent respondentů pak preferuje sledovat jeden díl týdně, tak jak to například dělají v tuzemsku klasické televizní stanice.

Tohle mechanické oko diváci seriálu velice dobře znají.

„K rušení účtů, případně ke střídání předplatných u různých platforem bude docházet stále častěji. Nahrává tomu hned několik faktorů. Posledních několik let všechny platformy investovaly do obrovského množství nových pořadů a diváci jsou jimi doslova zahlceni. Pokud se nabaží jedné platformy, nebudou mít problém přejít na jinou,“ popisuje Luzsicza.

Navíc letošní léto ukázalo, že kina zdaleka nejsou venku ze hry a diváci jsou za ně opět ochotni utrácet. „Opět to vytváří tlak na peněženku a zejména širší možnost výběru, na co a kde se budou chtít dívat,“ zdůvodňuje přepínání předplatného Luzsicza.

Neživíš, tak nepřepínej
Průzkumy společnosti Axocom přinášely zajímavá data z tuzemského, slovenského a maďarského trhu a místního streamovacího prostředí i v minulosti. Celé dvě třetiny párů jsou například podle dřívějších dat neschopné shodnout se na tom, na který pořad se budou společně koukat. Dostávají se tak do takzvané rozhodovací paralýzy, která bývá podle psychologů pro partnerské vztahy mnohdy osudná.

LÁKADLO NETFLIXU

  • Na další řadu populárního jihokorejského seriálu Hra na Oliheň (Squid Game) si sice musíme ještě počkat, nicméně nejúspěšnější tuzemská platforma Netflix nám hodlá čekání zkrátit skutečnou hrou.
  • Ta se vyznačuje tím, že je drsná a samozřejmě inspirovaná seriálem. Reality show Hra na Oliheň: Výzva (Squid Game: The Challenge) soutěžící nešetří a kvůli tučné výhře je nechává krutě trpět.
  • Ačkoli nepůjde o život, v sázce je rekordních 4,56 milionu dolarů.

„Výjimkou nejsou situace, kdy partneři mají problém se shodnout. Třicet pět procent oslovených diváků přiznává, že výběr pořadu v televizi, na který by se mohli dívat společně, vede k časově náročné diskuzi, nebo přímo k rozporům. V osmi procentech případů končí taková debata hádkou,“ přibližuje výsledky průzkumu Luzsicza.

Ve zbylých padesáti pěti procentech případů se partneři shodnou většinou do šedesáti minut. „Dvaceti pěti procentům trvá výběr déle než hodinu a ve dvanácti procentech se neshodnou, protože jsou výběrem unaveni, a sledování televize odkládají. Případně volí alternativní program, jak stráví společné chvíle,“ míní ředitelka.

Víc než jedna platforma
Podle společnosti Ampere Analysis, která v USA prováděla průzkum na vzorku dvaceti dvou tisíc on-line diváKŮ, si dvě z pěti amerických domácností předplácejí tři a více streamovacích služeb. V Evropě je to pak jedna z pěti. Situace v Česku je výrazně horší, i když domácností, které si předplácejí více služeb najednou, přibývá. Přibývá ale i streamovacích služeb jako takových a k již zavedeným, jako jsou Amazon Prime, HBO, Netflix, Voyo či Rakuten TV, se přidávají stále relativně nové – Apple TV, Prima+ a Disney. Průzkum provedený společností Axocom v lednu 2020 mezi vzorkem asi tisíce českých diváků sledujících televizní vysílání a videa na internetu ukázal, že více než jednu placenou televizní službu u nás využívá v průměru jeden z pěti dotazovaných. Ačkoliv se situace od té doby o něco málo posunula, zdaleka nejsme v pozici tři a více služeb na člověka.

„Světový trend streamovacích služeb napomáhá celému segmentu placené televize. Jelikož se zejména seriály staly společenskou událostí, přibývá zájemců o kvalitní obsah také v tuzemsku. Navíc díky postupné lokalizaci obsahu bude nadále platících diváků přibývat napříč platformami, nejen na streamech,“ uzavírá Luzsicza.

Komentáře

Hlavní zprávy

Christiaan Barnard: Hvězdný kardiochirurg zastínil i Beatles

vydáno 3. prosince 2023  16:59

Před 56 lety se v Africe zrodil „novodobý Frankenstein“. V narkóze, na operačním stole.  celý článek

Na smíchovské Tatře mrzli hráči i věrní diváci. Populární turnaj vyplňoval zimní pauzu

PRAHA? AHA!
vydáno 3. prosince 2023  11:31

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

K-trend v České republice. Kde se vzal a o co vlastně jde?

vydáno 3. prosince 2023  6:38

Hudba, kinematografie nebo třeba kosmetika. Několik světů, které korejská kultura uchvátila.  celý článek

V druhé Perinbabě Juraje Jakubiska se mihne i nesmrtelný Dan Nekonečný

vydáno 2. prosince 2023  10:00

Nový snímek je pokračováním 38 let staré fantasy pohádky, která je na Slovensku vánoční klasikou.  celý článek