Režisér Babylonu Damien Chazelle vnímá takzvaný zlatý věk Hollywoodu jako „zlaté časy“, kdy se nejen mohlo stát, ale i bylo z velké části přípustné skoro cokoliv. Tuhle svou představu vetknul do jeho hvězdně obsazené mozaiky historek ze zákulisí plných lásky, nenávisti, ale i drog, facek, zvracení a exkrementů. Ta šla do kin a nyní i na SkyShowtime pod názvem Babylon. Společnost jí dělá brutální komedie Medvěd na koksu, které je patrně kvůli lenosti či nedostatku talentu jejích tvůrců jedním z nejnudnějších filmů, co jsem letos viděl. Úplně vám stačí, když si film na platformě pouze proklikáte a kouknete jen na více či méně efektní krvavé killy.
Oba snímky jsem se nicméně rozhodl bok po bok zařadit do naší internetové rubriky Strážce streamu.
Drogy, sex a zvuk
Film Babylon je zajímavou podívanou hned z několika důvodů. Především vás okamžitě vtáhne, a to i přesto, že si tu po dějové stránce tvůrci dávají poměrně na čas. Film začíná bezmála třicetiminutovou opulentní pařbou, která do jisté míry naplno ukazuje tvůrčí uchopení a celkový styl, jak bude nakonec vypadat celý snímek. Příběh se odehrává ve dvacátých letech minulého století. Snímek vypráví o neznámé chudé dívce Nellie LaRoy (Margot Robbie), která si za poslední peníze koupila hezké červené šaty a vetřela se na bujarý večírek plný filmařů. Svědkem její následné strmé kariéry je „kluk pro všechno“ Manny Torres (Diego Calva), mexický přistěhovalec, který zprvu plní filmovým magnátům i ty nejdivočejší sny. Třeba vám na večírek přivede živého slona, který cestou nezapomene pokadit jeho chovatele.
V rámci svých povinností Manny následně pečuje i o nejlepší postavu snímku Jacka Conrada (Brad Pitt), nejslavnějšího herce své doby, který moc dobře ví, jak je těžké se na vrcholu udržet. A který dělá možné i nemožné pro to, aby na něm zůstal. Ten si Torrese následně bere pod svá křídla. Na obzoru se však rýsuje již naznačovaná revoluce, do té doby němé filmy začínají mluvit. Na Hollywood se řítí uragán změny, který mnoho životů, nadějí a tužeb zničí a smete, a jen pár vyvolených vynese nahoru mezi hvězdy.
Hollywoodská freska
Distributoři snímku o něm v počátcích hovořili jako o multižánrové fresce, která nenechá své hrdiny ani diváky vydechnout. A já s nimi mohu i přes tříhodinovou stopáž souhlasit. S postavami navštěvujeme dekadentní párty, pracujeme s nimi, sníme a snažíme se to celé přežít. Osobitý přístup, který režisér při zpracovávání v současnosti již poněkud zašlé éry Hollywoodu používá, do této chvíle rozděluje publikum. Vrchní kritik prestižního webu Collider Steve Weintraub například přirovnal Babylon k jídlu o čtyřech chodech, do něhož se vmísilo hodně kokainu. Kritičtější postoj naopak zaujal Scott Menzel z filmového webu We Live Entertainment, podle kterého je Babylon příliš dlouhý filmový chaos.
Snímek si na webu Česko-slovenské filmové databáze CSFD.cz nicméně drží úctyhodné hodnocení osmdesát procent procent. Tedy si vede ještě lépe, než v době své kinopremiéry v lednu letošního roku. Režisér Chazelle natočil audiovizuálně komplexní a dech beroucí poctu ne ani tak Hollywoodu, jako spíš lidem, kteří ho pomáhali utvářet. Jako scenáristické prostředky k cíli mu slouží úspěch a pády hlavních hrdinů až na totální dno. Zejména v závěru snímku to některé postavy pořádně odnesou.
Mozaika příběhů postav, které spojuje touha stát se slavnými a uspět, aby se následně potloukali nejen po placech, ale i po zmiňovaných večírcích plných sexu, drog a hudebních čísel, je pompézní poctou filmovému světu. A také těm, kteří mu obětovali vše. V poněkud doslovném závěru se navíc režisér utrhne ze řetězu a z pomocí několika prostředků, které bych nerad prozrazoval, zasáhne i toho diváka, kterému dosavadní náznaky dosud unikaly. Takhle se točí výpravné komeční velkofilmy.
Kokain nedělá chlupáčům moc dobře
Jakýmsi kvalitativním protipólem Babylonu je pak zmiňovaný Medvěd na koksu, který měl premiéru letos v únoru. Na SkyShowtime však dorazil takřka zároveň s Babylonem. Děj snímku, v jehož středu se nachází běsnící chlupáč, který v lese šňupe ztracené pytle kokainu vypadlé z letadla pašeráků, konkrétně rozebírat nechci. Jen napíšu, že režisérka Elizabeth Banks stvořila nenápaditou a nudnou kravinku, která až na pár příjemných lekaček a sympatického medvídka trhajícího na kousky nesympatické a nudné postavy nemá moc co dalšího nabídnout. Zábavné téma, ale podprůměrná podívaná. Upoutávky na Medvěda na koksu přitom slibovaly krvavou černohumornou legraci. A ta nedorazila.
Medvěd na koksu
|
Babylon
|