Nápad vídeňského dopravního podniku Wiener Linien, který by cestujícím umožnil přepravu balíků v rámci kurýrní služby, byl představen minulý rok. Deník Metro o něm informoval své čtenáře v listopadu. Rakouský dopravní podnik si od té doby nechal vypracovat studii proveditelnosti. „Ta zjistila, že ochota Vídeňanů je velmi vysoká. Nyní musí vídeňský dopravní podnik nastavit rámcové podmínky a vyvinout aplikaci, díky které by nový systém fungoval,“ dodává Landa.
Podle vyjádření Wiener Linien musí být nejprve analyzovány pohyby cestujících, aby se identifikovaly vhodné tramvajové linky a nejvhodnější stanoviště pro balíkové stanice. Začal také vývoj potřebné aplikace a zmiňovaných stanic, které by měly díky solární energii fungovat i bez připojení k elektrické síti. „První testovací dodávky lze podle vídeňského dopravního podniku očekávat v roce 2024. Podle odhadů podniku by cestující-kurýři mohli ušetřit kolem dvaceti procent skleníkových plynů, které vznikají při doručování zásilek,“ doplňuje Landa.
Inovativní nápad půjde podle Landy realizovat celkem jednoduše. Cestující a kurýři v jedné osobě by mohli v budoucnu využívat mobilní aplikaci, která by analyzovala jejich pravidelné cesty veřejnou dopravou. Následně by pak jednotlivcům doporučovala balíčky, které je třeba přepravit přesně podél těchto cest. „Úložné boxy u zastávek by se daly jednoduše otevřít a uzavřít pomocí QR kódů,“ popisuje Landa s tím, že je třeba před realizací třeba vyhodnotit také konkrétní umístění úložných boxů. O definování maximální velikosti zásilek či omezení ve špičkových časech až po motivační systém nemluvě.
S dotazem, zda by šlo podobný projekt spustit také v podmínkách tuzemské metropole, se deník Metro v minulosti obrátil na šéfa komunikace pražského dopravního podniku Daniela Šabíka. Postoj dopravce k celému nápadu je však do dnešních dnů velice střízlivý. „Projekt prozatím nedokážeme posoudit tak, abychom kvalifikovaně uměli říci, jaké to má klady nebo zápory. S kolegy z vídeňského dopravního podniku jsme nicméně v pravidelném kontaktu. Rádi se seznámíme s výsledky jejich studie proveditelnosti,“ doplňuje Šabík.
Podle zjištění deníku Metro o ničem podobném dosud neuvažují ani další dopravní podniky napříč republikou. Pokud jde o pražský magistrát, ten se počet kurýrních vozů v užším centru Prahy snaží řešit zřizováním dep pro nákladní kola. Ve městě jsou již dvě.