Co pro vás znamenala čtvrt roční pauza? O co vše jste přišli?
Kromě tří měsíců zkoušek neproběhly žádné jarní koncerty, zrušili jsme zájezd přípravného oddělení do Olomouce, zastavila se také příprava na dvě operní představení v Národním divadle a úplně se zrušil balet Špalíček Bohuslava Martinů v Národním divadle, na který jsme se všichni moc těšili. Provedeme ho alespoň koncertně v září a ještě podruhé v prosinci. Museli jsme také odložit natáčení CD Zpívejte s námi 3 i jeho vydání.
Jaké jste zaznamenali reakce dětí a rodičů? A co na to sbormistři?
Rodiče i děti byli skvělí, dostali jsem spoustu mailů s nabídkou pomoci nebo podpory, děti posílaly, jak doma samy zpívají. Sbormistři jim posílali materiály na samostudium, ale společné zkoušky to samozřejmě nenahradí. Už se všichni těšíme, až se sejdeme a začneme zase zkoušet.
Máte před sebou každoroční letní umělecké soustředění v západočeské Žihli. Čím by mělo být především naplněno?
Soustředění je tradičně zaměřené samozřejmě na zpěv, děti zkouší v průběhu celého dne. Ale každoročně je pro ně připravená celotáborová hra, kde soutěží samy za sebe i za svůj tým.
Historie sboru
|
Jaké nové koncerty a představení plánujete?
Začneme tím, že děti začnou pravidelně zkoušet. Včetně prázdnin budou mít za sebou téměř půlroční pauzu, musí se dostat zpátky do formy a doufáme, že podzimní a vánoční koncerty už proběhnou tak, jak jsme zvyklí. Menší děti se představí na koncertech v Městské knihovně a ve Stavovském divadle, Koncertní oddělení chystá provedení Špalíčku Bohuslava Martinů v Národním divadle, tři provedení Janáčkovy Lišky Bystroušky s Českou filharmonií pod vedením dirigenta Johna Eliota Gardinera. A čeká je odložené natáčení CD Zpívejte s námi 3, dalšího dílu lidových písniček. V prosinci se těšíme na tradiční Velký vánoční koncert v Rudolfinu, kde se setkávají současní a bývalí členové sboru a společně s orchestrem provedou Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby.
Myslíte, že se vám v nové sezoně podaří uskutečnit koncertní turné? A kam?
To je těžká otázka. V současné době nikdo z nás netuší, jak bude situace vypadat na podzim, co bude na jaře, takže plánovat něco většího do zahraničí je předčasné. Napadlo nás, že bychom si udělali turné po českých městech, ale zatím jsme na začátku plánování.
V jakých zemích v minulosti koncertní oddělení KDS reprezentovalo Českou republiku?
Sbor během své historie navštívil už všech pět kontinentů, vystoupil v Japonsku, Spojených státech amerických, Kanadě, Mexiku, Singapuru, Malajsii, Jihoafrické republice či Austrálii a na Novém Zélandu. Během posledního většího turné jsme projeli východní pobřeží USA od Washingtonu po Floridu a následující jaro jsme to vzali na druhou stranu, do ruské Moskvy na Velikonoční festival.
Můžete nám představit své sbormistry, hlasové poradce a další?
Uměleckým ředitelem sboru je pan profesor Jiří Chvála, který spolu s Petrem Louženským vede koncertní oddělení. Nejstarší přípravky vede v Holešovicích paní sbormistryně Světlana Tvrzická a ve Stodůlkách Tereza Bystřická. A ty nejmenší připravují Marie Papežová Erlebachová, Karolína Řepová a Zdeňka Vaculík Erlebachová. A o hlasovou výchovu koncertního oddělení a nejstarších přípravek se stará Stanislava Jirků a Eliška Hrubá Toperczerová. Každý věk má svoje specifika a všichni sbormistři a hlasoví poradci mají můj obdiv, co všechno s dětmi dokážou.
Jak se dítě může do Kühnova dětského sboru dostat? Jak se pozná talent?
Děti procházejí náborem, kde si je sbormistr nebo hlasová poradkyně poslechne. Podle vyspělosti a samozřejmě i věku se pak s rodiči dohodne, které oddělení by pro dítě bylo nejlepší. Jak poznají talent, bychom se museli zeptat jich, ale myslím, že při náboru spíš zhodnotí předpoklady dítěte, talent se projeví časem, když se s dítětem pracuje. Ale podle mých zkušeností je talent jenom část úspěchu, velkou roli hraje píle a obecně přístup dítěte.
Kde všude zkoušíte? A jak často?
Hlavní sídlo máme v Holešovicích, pobočky ve Stodůlkách a na Vyšehradě. Nejmenší děti začínají zkoušet jednou týdně, postupně přejdou do oddělení, která zkouší dvakrát týdně; koncertní oddělení má zkoušky třikrát týdně plus samozřejmě zkoušky v Národním divadle, případně zkoušky na speciální projekty.
Jak se dítěti rozšíří obzory jako členovi sboru? Může mu to v životě nějak pomoci?
My jsme přesvědčeni, že ano. Ty nejmenší naučí sbor správně dýchat, vyslovovat, soustředit se. U větších se k tomu přidává cestování, spolupráce s významnými skladateli a hudebníky. To všechno jim dává zkušenosti, nadhled, učí je zodpovědnosti, sounáležitosti. V neposlední řadě se seznámí s podobně zaměřenými dětmi. A troufám si říct, že ve sboru často vznikají přátelství na celý život.
Jaký je předpoklad, že se z členů stanou profesionální hudebníci? A kde všude se bývalí členové KDS umisťují?
Nemyslím si, že tohle je hlavní cíl Kühnova dětského sboru. Samozřejmě máme celou řadu absolventů, kteří se věnují profesionálně umění, ale hodně z nich se vydalo úplně jinou cestou. Doufejme, že pro všechny je společné, že na sbor rádi vzpomínají.
Čím je pro vás důležitá hudba?
Mě samotnou nasměrovalo dětství a mládí strávené ve sboru a orchestru na uměleckou vysokou školu a ovlivnilo tím celý život. Hudba je pro mě tedy zásadní jak v pracovním, tak soukromém životě. Zrovna minulý týden jsem po dlouhé době byla na představení Rusalky na Letné a znovu si uvědomila, jak je pro mě důležité se občas ponořit do hudby, do jiného příběhu.