Zkusíme to, a když na to přijde, tak se omluvíme. V servisech se občas chovají jako v hospodě, kde připíšou jedno dvě piva navíc a spoléhají na to, že host to po deseti půllitrech studovat nebude.
Mechanika účtovaná jako elektrické ovládání
„V rámci asi patnácti položek opravy mého vozu jsem narazil i na vyúčtování za vyměněné zpětné zrcátko,“ vzpomíná na jednu z posledních návštěv v menší opravně řidič Zdeněk. Problém spočíval v tom, že na seznamu figurovala položka jako „elektrické zpětné zrcátko“.
Avšak před opravou byla obě zrcátka na dodávce manuální. „Vedoucí se omlouval, že chyba je jen na faktuře, cena je prý za mechanický díl,“ říká majitel auta. Jenže ještě před placením si našel na internetu ceny stejného dílu, byly přibližně o dvě třetiny nižší. Servis nakonec doúčtoval správnou cenu.
Rozdíly napříč republikou
Na podobné případy narážejí i nejrůznější kontroly, ukazuje se ale, že se nejedná o masový jev. Práce a opravy v autoservisech ale vykazovaly v loňském roce velké rozdíly v kvalitě. To je zjištění, ke kterému se dopracovala během ročního auditu autoservisů společnost Cebia. „Kvalita prací se v loňském roce výrazně zhoršila. Pravděpodobnost špatně provedené opravy narostla. Je ale potřeba říci, že většina zakázek u autorizovaných i neautorizovaných servisů stále vykazuje vysokou kvalitu a na kvalitní i nekvalitní práci bylo možné narazit prakticky po celé republice,“ připomíná Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Ústně? Raději na papír
Mezi časté prohřešky autoopraven patří vykazování práce navíc, které opravny s klienty nesjednaly a ani je o navýšení ceny předem neinformovaly. Zvýšení ceny oproti odhadu podepsanému na zakázkovém listu bylo zjištěno ve zhruba patnácti procentech případů. „Existuje ale zákonná tolerance, kterou mohou servisy v odůvodněných případech překročit a také ji mnohé správně zdůrazňují i ve svých všeobecných servisních podmínkách. Navýšení ceny nad zákonnou toleranci se objevilo ve čtyřech procentech kontrolovaných zakázek,“ upřesňuje Martin Pajer ze společnosti Cebia. I v malých opravnách se vyplatí sepsat, co chcete opravit a kolik to bude stát. „Je tak možné předejít sporům o to, zda byla dohodnuta částka o několik tisíc korun vyšší, či nižší,“ radí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Co ukázal audit
|