Na fakt, že se ve Strážci streamu občas zaměřuji na dva tituly zároveň, jste již jako čtenáři zvyklí. Někdy se to holt nabízí, třeba jako když jsem porovnával filmy Dámský gambit s Wonder Woman 1984, nebo seriály WandaVision a Superman a Lois. Snímky Kyslík a Žena v okně, o kterých si něco povíme dnes, mají společného několik věcí. Předně jde v obou případech o komorněji pojaté thrillery, které jsou stejně dobré, jako je dobrý scénář a především herecký výkon jejich hlavní hrdinky. V případě Kyslíku se povedlo obojí, Ženu v okně ale podruhé určitě vynechám. Oba dva filmy streamovací platformy Netflix nicméně nesměly chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.
Ženská, neudus se!
Alexandre Aja natočil v případě Kyslíku film, který sice neobjevuje žánrovou Ameriku, rozhodně však umí udržet napětí i stísněnou atmosféru od začátku až do konce. O příběhu je dobré vědět co nejméně. Ve filmu sledujeme neznámou ženu, která se probouzí v uzamčené zdravotnické kryokomoře. Má amnézii, nemůže se dostat ven, pomalu dochází vzduch a její jediné spojení ze světem představuje umělá inteligence zvaná M.I.L.O. Plán je tedy jasný, hrdinka musí vypátrat, jak se do komory dostala a vymyslet, jak se z ní vylámat bez úhony ven. Ideálně by se tak mělo stát dříve, než se udusí.
Kyslík
|
Komorní thrillery odehrávající se na jednom místě a většinou s jedním hercem jsou dnes skoro až subžánrem. Nemusím dodávat, že jej mám moc rád. Jistě to máte podobně. V případě Kyslíku do výsledného díla režisér protlačil poctivé filmařské řemeslo i příjemný scifi vizuál. O hlavní postavu se ale příliš bát nebudete, a to přesto, že herečka Mélanie Laurent předvádí hereckou první ligu. Fandy komorních thrillerů Kyslík potěší. Možná bych vytknul natahovanou poslední třetinu. Jinak se však může u mě snímek klidně řadit k filmu Pohřben zaživa s Ryanem Reynoldsem. S tímhle filmem má Kyslík velmi mnoho společného. Výborná je také sedm let stará Noční jízda s Tomem Hardym či Telefonní budka z roku 2002. Sakra, ten čas ale letí.
Nudná pocta mistrovi napětí
Snímek Žena v okně to nemá u diváků momentálně jednoduché a já do něj nechci příliš kopat. Děj je následující. Psycholožka v podání Amy Adams je kvůli své fobii uvězněná ve svém domě. Jejím koníčkem je sledovat okolí, tedy i rodinu, která se čerstvě nastěhovala do protějšího domu. Postupně se setká s jejími jednotlivými členy a začne být přesvědčena, že došlo k tragickému zločinu. Protože je ale permanentně sjetá a ovíněná, policie jí příliš nevěří.
Žena v okně
|
Největšími klady filmu je hudba Dannyho Elfmana a kamera Bruno Delbonnel (Amélie z Montmartru). Tím to ale za mě de facto vadne. Trampoty Amy Adams permanentně navlečené do županu bloudící nehostinnými kulisami děsivého mě zkrátka moc nebraly. Film je podobně jako Disturbie z roku 2007 přiznanou poctou a částečným remakem kultovního snímku Alfréda Hitchcocka Okna do dvora. Ten už nicméně vykrádal před třemi lety vydaný knižní bestseller Žena v okně, ze kterého oficiálně současný snímek vychází. Amy Adams by chtěla být na plátně moderní verzí jejího předchůdce Jamese Stewarta, nemá však k dispozici dobrý scénář, vedlejší charaktery, ani nějaký zvrat, jež by tohle neoriginální drama pozvedlo z průměru.
Žena v okně není snímek, který by vás naštval. Jen existuje mnoho lepších a nemusejí být nutně od Hitchcocka. I když, možná si přece jen do Ženy v okně jednou kopnu. Už dlouho se mi nestalo, že jsem takhle rychle vytušil, kdo je skutečný vrah. A účast Anthony Mackieho či Julianne Moore považuji za promarněnou šanci.
Vzpomínka na předchozího Strážce streamu: Amíci versus Francouzi. Reality show The Circle vládneV soutěži The Circe USA, o které jsem psal minulý týden, se objevil i Lance Bass, člen kapely NSync. Přestrojila se za něj jeho osobní asistentka, která se o něj stará už řadu let. Já tohohle popového idola neznal, na rozdíl od všech soutěžících. A už jste sjeli Příběh služebnice, o kterém byla minule rovněž řeč? Já ještě ne. |