Kolik lidí služeb vozíku využilo?
Počet ,,svezených“ se odhaduje těžko, jelikož jednotlivá období roku se značně liší. V některých dnech je vozík v neustálém provozu, někdy nevyjede vůbec. V průměru se svezou čtyři lidé denně. Naše hrubé odhady tak jsou, že služeb vozíku využilo už zhruba patnáct set návštěvníků. Lze říct, že máme řadu stálých pasažérů, kteří si zvykli službu využívat.
V jakém období byl vozík nejvyužívanější?
Rozhodně Dušičky, Vánoce, Velikonoce – vždy několik dní před i po těchto svátcích. Obecně je větší zájem při dobrém počasí.
Jak se vozík lidem líbí?
Máme mnoho dobrých reakcí - logicky zejména od hůře pohyblivých návštěvníku a jejich blízkých. Někteří si pochvalují, že díky vozítku mohou navštěvovat hřbitov častěji. Některým návštěvníkům, zejména těm starším a těm, kteří mají hroby v odlehlých částech hřbitova, služba dává zároveň i větší pocit bezpečí. Nechají se odvézt ke hrobu a s řidičem se domluví, že se pro ně za třicet minut vrátí. Připadají si bezpečněji, protože se o nich ví… Během loňských Dušiček probíhal na Olšanech průzkum vnímání současné podoby hřbitovů a nabízených služeb. Mezi nejčastějšími výhradami, tedy toho, co se lidem na hřbitovech nelíbí, byly poměrně překvapivě soukromé automobily vjíždějící na hřbitov. Naopak mezi tím, co návštěvních hodnotí pozitivně, bylo často zmiňováno také zpřístupnění hřbitova elektromobily. Kuriózně se ve dvou případech elektromobil objevil i v kategorii ,,nelíbí“ se zdůvodněním, že dřív nic takového nebylo a každý si ke hrobu pěkně došel….
Jak jste s vozíkem spokojen vy jako ředitel Správy pražských hřbitovů?Jsem spokojen, částečně se snížil počet vozidel, která na hřbitov dle mého nepatří. Zároveň elektromobil, pokud je volný, využívají i naši zaměstnanci. Úřednice hřbitovní správy, pracovníci technického úseku i já sám. Vozík nám umožňuje rychlé přesuny po rozlehlém areálu hřbitova, aniž bychom rušili jeho klid. Pro zajímavost, v publikaci Městem mrtvých z roku 1883 se píše: ,,Aby i osoby staré, churavé a k chůzi neschopné mohly hřbitovy navštíviti, má správa hřbitovní dva pohodlné vozíky strkací pohotově, o něž lze přihlásiti se u vrátného. Vození osob po hřbitovech vykonává dělník hřbitovní a platí se u vrátného za hodinu 40 kr., za půl hodiny 20 kr. do důchodů hřbitovních.“ Už několikrát jsem narazil na to, že to, co s velkou slávou zavádíme a o co usilujeme, tu kdysi bylo naprostou samozřejmostí…
Plánujete tuto službu rozšířit nebo s ní naopak do budoucna nepočítáte?Služba funguje pouze v pracovní dny. Platí, že ji chceme poskytovat i během víkendů. Momentálně připravujeme zprovoznění infocentra, které bude poskytovat informace nájemcům hrobových míst i dalším návštěvníkům hřbitova sedm dní v týdnu a umožní i celoroční provoz elektromobilu.
Chystají se v pražských hřbitovech nějaké novinky?
Krom otevření zmíněného infocentra máme před sebou dvě tiskové konference na téma inovace projektu Adopce významných hrobů a otevření ekologického hřbitova Les vzpomínek. Připravujeme katalog návrhů přihlášených do soutěže Funerální design, který bude sloužit nájemcům hrobů, kteří si budou moci objednat realizaci. Chystá se rozsáhlá revitalizace Olšan i architektonická soutěž na louku rozptylu na Olšanech a další investiční akce. Dále se chystá plošné řešení hřbitovních neduhů – zejména laviček u hrobů a bedniček za hroby, kam si lidé schovávají nářadí nebo vázičky Chtěli bychom, aby bedničky i lavičky splňovali technické i estetické parametry.