Najít si skulinku mezi auty řítícími se po strakonické dálnici stotřicítkou v hodině, šlápnout na plyn a rychle se zařadit do pravého pruhu. Tenhle manévr – vyjíždění z autobusových zastávek umístěných podél dálnice D4 směrem z Prahy na Dobříš – si včera vyzkoušel deník Metro. Snadno se podobný experiment provádí v klidném dopoledním provozu a k tomu v malém osobním autě. Řidiči autobusů však musí podobné situace řešit každý den, a to při plném provozu, sedící v plně naloženém více než desetitunovém kolosu. „Je to o strach, že to do vás ta rozjetá auta napálí. Bohatě mi to stačí, když u zastávky Líšnice, hlavní silnice vyjíždím od benzinové pumpy. Co teprve v autobusu,“ svěřila nám řidička, kterou jsme při reportáži potkali na zastávce Řitka, hlavní silnice.
Stěhování zastávek
Z obcí jihozápadně od hlavního města, jako je například Jíloviště, Klínec, zmiňovaná Řitka či Mníšek pod Brdy, směřují denně do hlavního města a zpět tisíce cestujících. Jejich jedinou kloudnou možností jsou v rámci hromadné dopravy příměstské autobusové spoje, které je maximálně za pár desítek minut od zastávek u blízké dálnice D4 vozí na smíchovské nádraží. Ony zastávky však více než pět let odporují legislativě, a proto se loni začalo mluvit o jejich odstranění. Ředitelství silnic a dálnic má nyní v ruce konkrétní plán v podobě technické studie. Starostové dotčených obcí, jejichž obyvatel se změny dotknou, však nemají často o podobných záměrech tušení. „Žádný posun jsem od naší poslední konverzace (ta proběhla před rokem – pozn. redakce) nezaznamenal. Zřejmě covid. Jedna věc je ale zcela jistá, zastávky MHD na dálnici nemají co dělat,“ odpověděl deníku Metro starosta obce Řitka Kamil Abbid.
Právě řitecký starosta byl jeden z prvních, který na nebezpečnost zastávek upozorňoval již před více než deseti lety. Legislativě však začaly odporovat až zhruba před pěti lety, kdy se rychlostní silnice změnila na dálnici. A u ní být podle zákona nesmějí. „Technická studie, kterou má ředitelství silnic a dálnic v rukou od října, se zabývá mimo jiné právě problematikou autobusových zastávek. Problém je, že jsou v současné době umístěné přímo na tělese komunikace bez fyzického oddělení a bez přídatných jízdních pruhů. Navrhované úpravy samozřejmě vycházejí v maximálně možné míře z platné legislativy, ale také z nutnosti zajištění plnohodnotné obsluhy území pomocí veřejné hromadné dopravy,“ říká pro Metro mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.
Zruší Jíloviště, Řitku posunou
Jako problém se podle Drápala aktuálně nejeví zrušení stávajících nevyhovujících autobusových zastávek Jíloviště, Cukrák a Jíloviště, Rozcestí Trnová. Funkci přestupní zastávky s Cukrákem v názvu totiž jednoduše nahradí zřízení nové přestupní zastávky Jíloviště, hlavní silnice, případně je i varianta zřízení zastávky Jíloviště, U Mostu. Určitou náhradu za rušenou zastávku Jíloviště, Rozcestí Trnová má představovat zřízení nového páru zastávek v uzlu Jíloviště, U Mostu. Tyto zastávky již budou umístěny na samostatném jízdním pásu, kam má autobus odbočovat a opětovně z něj na dálnici najíždět. „Navrhované nové polohy zastávek Řitka, hlavní silnice na D4 jsou rovněž přesunuty do kolektorových pásů v rámci mimoúrovňové křižovatky Řitka. Zastávky Líšnice, hlavní silnice budou zachovány a jsou navrženy v prostoru oboustranných dálničních odpočívadel v Líšnici,“ popisuje Drápal.
Mníšek a Klínec
Asi největší rozruch byl v minulosti okolo zastávky Klínec, hlavní silnice. Místní radnice se proti odsunu nevyhovující zastávky výrazně ohrazovala také proto, že ji není jednoduše možné kam posunout. Ačkoli se na stranu Klínce a zachování dálniční zastávky postavil jak Ropid, tak středočeský organizátor dopravy Idsk, nebylo to nic platné. Ministerstva vnitra ani dopravy udělit výjimku nehodlají. „Oba dotčené resorty podporují zrušení zastávky na dálnici, a to vzhledem k tomu, že studie nenalezla takové řešení, které by v této lokalitě bylo technicky a bezpečnostně vhodné. V případě zrušení této zastávky je nicméně za nás nutné pro obec Klínec zajistit adekvátní náhradu dopravní obslužnosti,“ míní Drápal.
Asi nejméně komplikací způsobí místním zrušení zastávky Mníšek pod Brdy, závod (hlavní silnice). Ta se nachází u sjezdu z dálnice do obce a místní mají plnohodnotnou náhradu vzdálenu jen několik desítek metrů. Zmíněná jednosměrná zastávka padne za oběť opravám povrchu a odvodnění dálnice, po kterých zbude ze zastávky jen dlouhý jízdní pruh. „Předpoklad realizace stavby je ve druhém čtvrtletí tohoto roku,“ uzavírá Drápal.