Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

RECENZE: Komiksový rychlík Flash našel svoji špagetu. O hejtry nouzi mít nebude

14:49
Flash se konečně dočkal epické celovečerní sólovky. Záda mu v ní kryje několik různých Batmanů. Nohy naopak podkopává přehršel digitálních efektů i otravné já z paralelního světa.
Snímek z filmu Flash

Snímek z filmu Flash | foto: Warner Bros

Na plnohodnotný celovečerní hraný debut šarlatového běžce Flashe čekají fanoušci, řečeno s nadsázkou, skoro sto let. Hrdina, který se poprvé na stránkách komiksů objevil v roce 1940, byl zatím na plátnech pouze za sekundanta. Konkrétně ve filmech Zacka Snydera a s tváří hereckého průšviháře Ezry Millera. Už dnes si však i v tuzemských kinech odbývá premiéru sólovka tohoto rudě oděného superhrdiny. A jak tomu u podobně ambiciózních a zároveň ryze konzumních snímků bývá, fanoušky i diváky svými kvalitami, či naopak vadami názorově nemilosrdně rozetne na dvě půle.

Průšvihy pana Millera
Cesta superrychlého klaďase na filmové plátno nebyla ani pod taktovkou úspěšného režiséra Andyho Muschiettiho (dosud natočil horory To, To 2 a Mama) právě snadná. Po neúspěchu Ligy spravedlnosti (2017), kde se Flash objevil po boku Supermana či Wonder Woman, natáčení i datum premiéry několikrát odložili. Původně měl snímek dorazit do kin už před pěti lety. V cílové rovince, kdy to už už vypadalo, že snímek bude moci bez problému „vběhnout“ do kinosálů, objevila se další nemalá překážka. Představitel Flashe Miller měl totiž před několika měsíci hned několikrát opletačky se zákonem. Nešlo o žádné prkotiny. V souvislosti s ním se hovořilo o vyhrožování, svádění dětí či vloupání. Proč v recenzi rozebíráme soukromý život hlavní herecké hvězdy? Důvod je prostý. Člověka, který je fanouškům ze dne na den sympatický asi tak jako neštovice, by každé velké hollywoodské studio na místě vyrazilo a z filmu v rámci zklidnění rozčeřených vod vystřihlo.

To u Millera, který má ve snímku dvojroli, a navíc byl snímek v dokončovací fázi produkce, jednoduše nešlo. Herec byl proto tiše uklizen do ústraní. Za chování se omluvil a prozradil, že trpí psychickými potížemi. Humbuk kolem herce měl proto „jen“ jeden podstatný vedlejší efekt. V upoutávkách na Flashe jej záměrně kompletně zastínila přítomnost jiné postavy. Ve svém vůbec prvním samostatném snímku totiž hrdina překonává hranice svých superschopností. Použije svou superrychlost, aby změnil minulost, ale jeho pokus o záchranu rodiny vytvoří alternativní realitu. A v ní potkává Batmana v podání herecké legendy Michaela Keatona.

Fanouškovské hody
Ještě před několika měsíci jsem měl, stejně jako mnoho fandů, od Flashe po celém tom zdevastovaném DC filmovém vesmíru spíše nízká očekávání. Když jsem ale začal v upoutávkách vídat zestárlou reinkarnaci verze svého milovaného Batmana, která byla naposled k vidění ve filmu Batman se vrací (1992), zjihnul jsem. Bylo mi ale jasné, že samotný Keatonův Batman, byť by byl jakkoli skvělý, jen těžko utáhne 144 minut dlouhý kinotrhák. Nový Flash toho naštěstí nabízí mnohem víc.

Mnohovesmír šílenství
Flash není běžně pojatý komiksový snímek, jaké se poslední dobou ve velkém natáčejí. Jde o chaotickou akční jízdu, která vás od první minuty zasypává honičkami, osudovými scénami, nelogičnostmi, ale i vtípky, scénami za hranou vkusu a překvápky v duchu takzvaného fan servisu. Na všemožné již existující či neexistující snímky, hrdiny z jiných filmů i komiksových sešitů se tu odkazuje na každém kroku. Byla by chyba konkretizovat. Flash si prostě dělá to svoje, použiji-li analogii ze samotného filmu, jede na svojí špagetě. Když odloupete všechny ty cukrem posypané a digitálními efekty nablýskané vrstvy, najdete pod nimi skvělou, humorem nasáklou podívanou.

Ano, nováček Sasha Calle alias Supergirl měla dostat více prostoru. A ano, pokud Flash uspěje, bude to spíše zásluhou hláškujícího Keatona než průšviháře Millera. A do třetice ano, druhé já hlavního hrdiny z paralelního světa je patrně tou nejotravnější postavou, jaká se v letošním roce na plátnech kin objevila. I přesto mě tahle labutí píseň jedné končící fáze komiksového vesmíru od DC potěšila. Revoluce se sice nekoná, bylo by ale chybou si nechat filmový zážitek pokazit hejtry. Bude jich dost.

Hodnocení snímku Flash

80 %

Nejdřív číst, až pak vyrazit do kina?

• K filmu Flash vychází také jeho komiksový předskokan, takzvaný prequel, jenž dění na plátně předchází. Komiks Flash: Nejrychlejší muž světa vypráví o tom, co se stalo mezi snímkem Liga Spravedlnosti (2017, režisérská verze 2021) a právě přicházejícím filmem Flash. Zachycuje mladého hrdinu, jak se potýká nejen s novými hrozbami, ale i se svými schopnostmi. Teprve je objevuje a učí se je pořádně používat. A jako učitele si tu bere Batmana.
  • „Komiks přináší tři uzavřené příběhy, tři epizody spojené hrdinou, jeho získáváním schopností a bojem s čím dál silnějšími protivníky. Už to samo o sobě funguje skvěle, jak pro Flashovy fanoušky, tak pro ty, kteří se s tímhle hrdinou chtějí teprve seznámit. Navíc má každý z příběhů v péči jiný skvělý výtvarník,“ říká Jiří Pavlovský, šéfredaktor Nakladatelství CREW, a dodává: „Najdete tu příběh jak ve velmi realistickém podání, tak inspirovaný mangou či v divoké kresbě, která vdechuje komiksu pocit rychlosti. Je to vážně dynamická a zábavná záležitost.“
  • Druhý titul, který u nás pod taktovkou stejného vydavatelství a při stejné příležitosti rovněž právě vychází, patří mezi ikonická komiksová díla. Na jeho základě totiž vznikl samotný film Flash. V příběhu Flashpoint, který vychází v edici Legendy DC, se hrdina snaží napravit minulost. To se mu podaří, ale zároveň s tím změní celý svět.
  • V nové realitě spolu Wonder Woman a Aquaman vedou nelítostnou válku, Batman má na rukou stejně krve jako jeho protivníci a o Supermanovi tady nikdo neslyšel. Bezmocný a osamělý Barry si jako jediný pamatuje realitu, jaká bývala kdysi. Nyní musí přesvědčit podivné a nebezpečné hrdiny, aby mu pomohli dát svět do pořádku. Bude to chtít čas. Jenže to je to jediné, čeho se mu nedostává.
  • Snímek Flash, který přichází dnes do kin, je ve skutečnosti třetí adaptací zmiňovaného DC komiksu Flashpoint. Po animovaném filmu Liga spravedlivých: Záchrana světa (2013) a třetí sérii seriálu Flash (od roku 2014).

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek