metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Celovečerní debut Jana Březiny servíruje divákovi tajemství i hrdiny neschopné komunikovat

  18:00
Tuzemští debutanti nemají zejména v poslední době u kritiků právě na růžích ustláno. Své o tom ví například mladý režisér Jeremy Tichý, který před pár dny uvedl do kin svou celovečerní prvotinu Cool Girl! Nyní je tu Erhart – film debutujícího režiséra a scenáristy Jana Březiny, jenž v recenzích rovněž dostává na frak. Zhruba hodinový příběh, který diváci mohou zhlédnout v kinech ode dneška, je totiž veskrze banální. A záleží hodně na vás, s jakou náladou jej budete případně sledovat.
Filip Březina jako Erhart přichází nyní do kin. | foto: BONTONFILM

Erhart

50 %

Tajemství z devadesátých let
Erhart (Filip Březina) se do jisté míry snaží znovu otevřít téma 90. let, nepříjemné pro politiky a podnikatele, kteří byli tehdy aktéry divoké privatizace. Mladík jménem Erhart, který za celý film prakticky nesundá koženou bundu, se vrací do rodného města, aby navštívil svou duševně nemocnou matku (Petra Jungmanová). V jejich chátrajícím domě jej ale čeká nepříjemné překvapení. Dům totiž není tak úplně jejich, a jak vzápětí napovídá i velká cedule s nápisem Na prodej, musejí se neprodleně vystěhovat. Následně hospitalizovaná matka k tomu všemu tvrdí, že se Erhartův roky nezvěstný otec vrátil, aby tomu učinil přítrž.

Mezitím se místní průmyslník žijící v daleko honosnějších kulisách rozhodl kandidovat do Senátu a jeho nezletilá dcera Berenika alias Bíba (Klára Soukupová) mu chce na to konto natočit volební video. Což jí příchod Erharta trochu zkomplikuje. Mladík má totiž, jak bývá u podobných postav zvykem, jednu superschopnost. Ačkoli působí poměrně marně a moc toho nenamluví, z nějakého důvodu mu dříve či později padá k nohám snad každá žena, co se na plátně objeví.

Mysteriózní drámo
Film vypráví zdánlivě detektivní příběh minulosti rodičů na pozadí romantické současnosti jejich dětí, aby postupně obě roviny nevratně propojil. Divák by se měl spolu s hlavními hrdiny ptát, co má společného Novotný s Erhartovým otcem, který byl nejprve poslán do vězení a později zmizel neznámo kam. Jak věcmi zamíchá půvabná terapeutka Fany (Elizaveta Maximová), která propojuje obě rodiny a obě generace? Co se skutečně stalo v devadesátých letech minulého století, v době přechodu od diktatury k demokracii, v tomto symbolickém provinčním městě s ocelárnou, v níž se doslova slévají malá i velká tajemství? Na nalezení odpovědí, které jsou povětšinou naprosto banální, si ale musí divák pár desítek minut počkat. Pokud to ovšem neuhodne předem.

Poezie a banálnost
Březinovu prvotinu by bylo velice snadné označit za špatný film. Její zápletka je totiž ryze samoúčelná, postavy jednají zejména v druhé půli filmu minimálně podivně a celkově jsem si po zhlédnutí snímku odnesl z kinosálu pocit, že by se všechny rádoby záhady, které se ve filmu řeší, daly vyřešit poměrně jednoduše. Třeba kdyby si hlavní postavy sedly na pět minut k jednomu stolu a jak se říká kápli božskou.

Já se ovšem snažím být k Erhartovi a jeho tvůrcům co možná nejvíce shovívavý. Je to vidět i u mého veskrze průměrného hvězdičkového hodnocení. Herecky je totiž snímek celkem OK, atmosféra je příjemná. Hudba, efekty, a především kamera baví, jak to jen v rámci možností jde. Film dokonce chvílemi až okouzlí svou vizuální stránkou. Vždyť kolikrát jsme v tuzemské produkci viděli samoúčelné záběry z dronu. Tady se jimi šetří a jsou využity funkčně.

Marný Diktátor
Film je často tak dobrý, jako je jeho hlavní hrdina. Filip Březina není špatný herec. Jako Erhart ale nemá i kvůli nedopečenému scénáři příliš co hrát. Postava v podání někdejšího představitele divadelního Diktátora toho během filmu příliš neudělá. Spíše to vypadá, že zbylé figury v čele s nenadále bláznivou Bíbou vyřeší vše za něj. Režisér Jan Březina byl možná až přehnaně ambiciózní po stránce vizuálu (scéna s listím je zábavná), patrně ale zapomněl či spíše nezvládl ukočírovat příběh. Je to veliká škoda. I proto, že inspiraci našel režisér v osobní zkušenosti. I on pochází z malého města, kterému kdysi dominovala slavná továrna se 150letou historií.

„V 90. letech byla privatizována. Stroje se prodaly a stovky lidí přišly o práci. Šlo o nevratný proces, jehož následky pociťujeme dodnes. Podobně vnímám hranici mezi příčetností a šílenstvím – je snadné ji překročit, ale těžké je vrátit se zpět,“ prohlašuje Březina.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek