Pokud bychom spočítali ekonomiku čistě horských areálů, které mají hlavní sezonu v zimě a s lyžováním, zimní období jim přinese kolem sedmdesáti procent obratu. Na jaro až podzim potom připadá třicet procent.
Eektrická mobilita myslí na cyklisty i na horách
„Jestliže ale ekonomické výsledky vztáhnete na celý region, započítáte penziony, další turistické a sportovní atrakce, tak může zima představovat šedesát a léto čtyřicet procent, někde i naopak,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek (AHS). Turistika na horách bude u nás zřejmě ještě dlouhá desetiletí postavená na sněhu, ale letní období i tak bude stále nabývat na významu. „Provozovatelé areálů, stejně jako ostatní podnikatelé v turistice, se proto snaží hledat nová lákadla,“ říká Knot.
Do letního období investovali podnikatelé, kteří provozují v Česku asi 150 zimních areálů, kolem 250 milionů korun. Přibývají především parky pro horská kola. I když většina turistů se po českých horách pohybuje stále na výhradně šlapacích bicyklech, hlavní střediska už pamatují na nejfrekventovanějších trasách i na elektrokola.
Nové dobíjecí stanice pro tato kola najdete například na Lipně, v některých areálech v Beskydech a na dalších místech. Stále častěji se objevují dobíječky elektrokol například u horských restaurací a ostatních atrakcí.
Předhoní zemědělce, ale i chemiky
Turistický ruch zaměstnává více lidí než například zemědělství nebo chemický průmysl. Představuje proto pro zaměstnanost v Česku významné odvětví. „Letošní zimní období bylo co do počasí, a tedy i výdělků, dost nevyrovnané,“ konstatuje Kateřina Neumannová, která je prezidentkou AHS, ale současně provozuje na Šumavě penzion. Dobře ví, že i to, co je dlouhodobě oblíbené, nelze provozovat bez neustálého vylepšování.
„Většina horských středisek už letní sezonu zahájila a lze doufat, že i letos se návštěvnost na horách v Čechách i na Moravě zase zvýší,“ předpokládá Neumannová. V posledních sezonách to bývalo o tři až pět procent ročně.