Já osobně to miluju. Mít možnost si klidně třeba i pár dní po Českých lvech, jakmile se najde chvilka času, zasednout do křesla a pustit si jeden či dva kousky z oceněných titulů. Jelikož se 21. února čeští diváci dočkali na Netflixu nového filmu Petra Václava Il Boemo a ve středu 1. března po něm následoval i Banger. Adama Sedláka, měl jsem tuto příležitost spolu s mnoha ostatními diváky k dispozici okamžitě. Oba snímky jsem si hned pustil a vám doporučuji to samé.
Pravda zmiňované oceněné filmy mají své nesporné mouchy. Nesměly ale chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.
Skladatel, jenž doslova ztratil tvář
Šestici ocenění si po předávání cen minulou sobotu odnesli lidé ze štábu historického dramatu Il Boemo režiséra Petra Václava. O snímku se dá napsat mnohé, určitě ale ne to, že by byl nějak pokrytecký. Již první záběry dávají divákovi znát, že nepůjde o prvoplánovaně líbivou mainstreamovou podívanou. Sledují totiž skladatele a hlavního hrdinu v jednom Josefa Myslivečka (Vojtěch Dyk) na samém sklonku jeho života, zchudlého a s chybějícím částí obličeje v důsledku onemocněním syfilidou. Záběry na Myslivečkovy poslední minuty jsou hudebně doprovázeny a po chvíli i prokládány záběry na operní pěvkyni, která následně sklízí ovace za jednu z Myslivečkových slavných árií.
Píšu slavných, ale ve skutečnosti není mnoho diváků, kteří Myslivečkovi hudební počiny, ani vlastně jeho samotného, znali před zhlédnutím životopisného snímku o něm. Nebo předtím, než se dozvěděli, že se životopisný dobový film chystá.
Amadeus z Wishe
Skutečný Mysliveček považoval hudbu za službu bohu a ve svém životě neváhal využít jakoukoliv konexi, která se mu připletla do cesty. Obzvláště pokud to byla krásná žena. V koncovém důsledku ale film o něm působí stejně jako pozapomenutý hlavní hrdina. Je to jakýsi Amadeus z chudobince, nebo jak se říkává, z Wishe. Osobně bych ale nechtěl být příliš příkrý. Snímek by možná potřeboval trochu prostříhat, aby byl divácky vděčnější, o to ale tvůrcům v čele s Václavem bezesporu nešlo. I proto vznikla na české poměry zajímavá dobovka, po jejímž zkouknutí je třeba chválit jak v italštině skvěle mluvícího Vojtěcha Dyka (umí ten člověk vůbec někdy hrát špatně?), tak práci kostymérů, vlásenkářů i rekvizitářů. O samotné atmosféře navozené pouze světlem svící nemluvě.
Petr Václav přinesl divákům příběh z prostředí italské smetánky osmnáctého století, předložil jej ale divákům v podobě, která nebude „chutnat“ každému. I přesto životopis téhle pozapomenuté osobnosti stojí za to. No, řekněte. V jakém jiném snímku jste viděli zkoumat hlavního hrdinu obsah královského nočníku?
Všechny bysem poch*cal
Příběh Josefa Myslivečka na Netflixu už v TOP desítce nenajdete. I nadále se tam ale spokojeně hřeje drogová epojej s Adamem Mišíkem a Marselle Bendigem. Sedlákův Banger., který byl kompletně natočený pouze na mobil, dostal ocenění za nejlepší střih. Tvůrce potěšila i cena za mužský výkon ve vedlejší roli pro Bendiga. Tahle jízda skutečně nepostrádá velké množství kamerových i střihových nápadů, realistickou atmosféru i nečekanou porci humoru, kterou většinou servíruje právě perfektně napsaná a zahraná Bendigova postava. Přináší toho ale mnohem víc.
Vstupenka do světa ulice
Zmatení některých diváků z tohohle perfektního kousku naprosto chápu. I mě ta výrazná stylizace na začátku neseděla a musel jsem se tím chvilku prokousávat. Jsem ale rád, že jsem nepolevil a tenhle výrazný autorský počin jsem si tak mohl pořádně vychutnat. Tuhle kreativní vstupenku do světa ulice, subkultury a prodeje drog, které není radno řezat svinstvem, bych doporučoval každému i méně poučenému divákovi. Podle mnohých jde o nejprogresivnější domácí titul posledních let, který možná až příliš pokulhává v závěru. Ale to mi zase tak nevadí. Sedlákův kousek nebude sedět každému. A možná by ani neměl. Jak ve filmu ostatně repuje hlavní hrdina Alex (Mišík): „Všechny bysem poch*al.“ No nevím Alexi, možná by si to občas někteří zasloužili. Jsem ale rád, že jsi ten text předělal.