První hraný seriál ze světa Star Wars se odehrává v období mezi pádem Impéria a nástupem Prvního řádu. Sledujeme v něm osudy osamělého mezihvězdného pistolníka pocházejícího z rasy válečníků z planety Mandalore jménem Din Djarin (Pedro Pascal). Jeho putování vesmírem se, jak fanoušci dobře vědí, zvrhne hned na začátku.
Narazí totiž na malého zeleného společníka Baby Yodu alias Grogua, který umí podobně jako pradávní rytíři Jedi ovládat sílu. Tedy energii, která ve fiktivním světě Hvězdných válek prochází napříč celým vesmírem. A jejíž vlastnosti lze snadno porovnávat s magií či gravitací. Drží totiž pohromadě neživou hmotu. Bylo jen otázkou času, kdy se Mandalorian objeví v naší internetové rubrice Strážce streamu.
„Provází je síla
The Mandalorian byl při svém uvedení v roce 2019 rozhodně jedním z nejočekávanějších seriálů roku. Sám o sobě by nejspíš „seroš“ ze světa Star Wars vzbudil nadměrnou pozornost tak jako tak. Protože ale šlo zároveň o premiérový seriál, který měl být jedním z hlavních taháků pro tehdy startující streamovací službu Disney+, studio s myšákem v logu na něj vsázelo opravdu hodně. The Mandalorian naštěstí hned v úvodní epizodě pod režisérským dohledem Jona Favreaua ukázal, jak může vypadat seriálová budoucnost Star Wars.
Stal se doslova naplněním hlášky Mandalorianů: This is the way (volně přeloženo „tohle je cesta“ či „toť způsob náš“). Tvůrci totiž pochopili, že dobrý příběh ze světa Hvězdných válek musí mít na sobě trochu té westernové špíny.
Akce i příběh na prvním místě
První řada byla našlapaná od začátku do konce, napínavá, s efektivní a často i poměrně hezky nekompromisní akcí, skvěle fungujícím režisérovým humorem a s westernovou atmosférou seriálu vytěženou na maximum. Finálová epizoda pak byla vyloženě ostrou trefou do černého, takže po jejím odvysílání nerozbíjela internety nejen roztomilost Baby Yody, ale i digitálně omlazená tvář Marka Hamilla, který se vrátil ve své nejslavnější roli Luka Skywalkera. Novinka z předaleké galaxie ale měla i nešvary. Těmi největšími byly rutinní epizodní zápletky jako vystřižené ze seriálů z osmdesátých let. A také trochu neinvenční či rovnou nulová práce s postavami. I přesto jsme se těšili. Nikdo z fandů nejspíš nebyl tak nespokojený, aby nedoufal, že se některé problémy nevrátí.
Řemeslné kvality a nádherný vizuál
Mandalorianovi nikdo na poli prvních dvou řad nevezme řemeslné kvality, natož parádní vizuál. Druhá řada se však stala ještě větší sázkou na fanouškovskou jistotu. Seriál se začal hemžit banálními výplňovkami a na dějový plyn tvůrci šlápli až v druhé půli. Star Wars projektům pod hlavičkou Disneyho jsem ale fandil dál. A pak přišel seriál Boba Fetta: Zákon podsvětí, což je technicky vzato spin-off známé postavy z původních filmů. Pro Mandaloriana, který se v něm také objevuje, je to ale zároveň něčím jako třetí řadou. Té jsme se však oficiálně dočkali až nyní.
Mando se vrací
Zatímco první řada se primárně soustředila pouze na nové postavy, druhá se vytasila s postavami z animovaných seriálů a celovečerních filmů. Třetí zřejmě půjde střídmější cestou a vybírá si zlatý střed. Několikrát bylo od tvůrců slyšet, že se pokusí vrátit ke kořenům první řady. Potěšilo by mě to. A nemalou základnu tohohle fenoménu jistě také. První díl mi zatím příjemně utekl, a to i přesto, že se v něm de facto nic moc extra nestane.
Lepší uvedení do třetí řady jsem neočekával a doufám, že se v následujících sedmi epizodách dočkáme řádného rozšíření mandalorianského mýtu. A taky, že budeme svorně říkat: This is the way!
The Mandalorian
|