Počet diváků sledujících streamovací služby v tuzemsku stabilně rok od roku narůstá. Důvodů je hned několik. Pomáhá tomu jak rozšiřující se nabídka a konkurence na trhu, tak fakt, že Češi se rádi podělí o svá hesla. Až šedesát procent předplatitelů sdílí přístup k účtům s kolegy v práci nebo kamarády. Vyplývá to z průzkumu, který v březnu udělala společnost Axocom, jež na českém, slovenském a maďarském trhu zastupuje víc než dvě desítky televizních programů.
Peníze až na prvním místě
Data mimo jiné ukazují, že Češi se aktuálně nejčastěji rozhodují podle ceny. Ta je klíčová pro třicet osm procent respondentů. Druhým nejdůležitějším kritériem je nabídka platformy, podle ní se rozhodovalo třicet procent předplatitelů. Popularitu a povědomí o jednotlivých značkách platforem uvedlo jako důvod dvaadvacet procent dotázaných. Zbylých deset dalo na doporučení známých nebo lidí ve svém okolí.
„Češi jsou značně konzervativní a to ovlivňuje jejich rozhodování. Když už to není zadarmo, tak chtějí za minimum peněz maximum možného. Proto nejvíce koukají na cenu a šíři nabídky. Naopak jen pět procent předplatitelů vůbec cenu neřeší,“ komentuje televizní odbornice a ředitelka společnosti Erika Luzsicza.
Co se ceny týče, z průzkumu vyplývá, že Češi nejvíce slyší na marketingové akce. Podle nich se rozhoduje až sedmdesát procent předplatitelů. Jen čtvrtina dotázaných akceptuje cenovou politiku s tím, že platí za své oblíbené nebo vybrané seriály a pořady. A zbylých pět procent cenu neřešilo vůbec nebo se rozhodlo k předplatnému zcela spontánně.
„Právě díky nejrůznějším slevám a promo akcím se mají šanci na trhu uchytit i nově přicházející streamovací služby. Lokální služby pak nejčastěji rostou díky zvýhodněným balíčkům, tedy spojení s dalšími službami a nabídkami. Bez toho by neměly možnost dotáhnout se v popularitě na jinak dominantní Netflix,“ popisuje na základě dat z průzkumu dění na českém trhu Luzsicza a vysvětluje, že mezi těmi, co začali s využíváním služby zdarma v rámci promo akce, celých třicet tři procent přiznává, že se stali platícími diváky, protože zapomněli službu zrušit.
Přehlcený český divák
Zajímavý pohled přináší i dlouhodobí uživatelé streamovacích platforem. Ti se totiž nejčastěji shodují (58 procent), že je těžké se pro ně v nabídce orientovat, protože hledáním vhodného pořadu prý stráví i více než jednu hodinu týdně. Dalších 25 procent diváků uvádí, že jim přijde nabídka pouze jedné služby nedostatečná. A jen sedmnáct procent dotázaných zmiňuje, že jsou bez výhrad spokojeni s tím, co dostávají.
„Z dlouhodobého hlediska se ukazuje, že diváci jsou nabídkou streamovacích služeb zahlceni, a někdy až paralyzováni. Nezřídka tak tráví více času vyhledáváním než samotným sledováním. Někteří pak přiznávají, že by pro ně byl program sestavený jako u klasické televize jednodušší,“ uzavírá televizní odbornice.
Změny pro předplatitele
|