Výrobě kuponů přechází grafický návrh, který podle Tomáše Vybírala vzniká na základě požadavků a finančních možností zákazníka. K návrhu ceniny používá tiskárna speciální počítačový software.
„Samotná výroba kuponů trvá zhruba patnáct dnů a má řadu fází,“ uvedl vedoucí. Ceninový papír v průběhu tisku projde několika speciálními přístroji, v nichž dostávají kupony různé barevné kombinace a ochranné prvky. Na každém archu je přitom umístěno devět kuponů.
Kupony mají standardní ochranné prvky
Tiskárna používá ceninový papír s vodoznakem a ochrannými vlákny, ale i speciální barvy a barevné kombinace, které brání padělání. Zkopírování znemožňuje i takzvaný mikrotext, v tomto případě drobnými, pouhým okem nečitelnými písmeny vyvedené slovo Praha, které není běžná tiskárna schopna zachytit. Ochranou je i hologram, kulatý štítek, na němž jsou pod různými úhly viditelné motivy dopravního podniku. „Kupony mají střední úroveň zabezpečení,“ doplnil Vybíral.
Dopravní podnik si nechává za 2,4 milionu korun vytisknout 400 tisíc kuponů a 300 tisíc průkazek. „Takové množství by mělo pokrýt roční potřebu,“ řekl mluvčí podniku Jiří Štábl. Za necelé dva týdny, kdy jsou k dispozici zatím jen dva druhy kuponů, si je zakoupilo 750 lidí. Průkazky si vyzvedlo 1300 cestujících. Kartu opencard drží asi 1,2 milionu cestujících. Nejvíc lidí si ji pořídilo po roce 2010, kdy město ve snaze zvýšit zájem o opencard zrušilo většinu papírových kuponů.
Státní tiskárna cenin připravuje a tiskne bankovky, ceniny, cenné papíry, státní dokumenty, doklady a státně důležité tiskopisy, které vyžadují ochranu před zneužitím. Výroba podléhá přísným bezpečnostním opatřením. „Je naprosto vyloučené, aby u nás vznikl byť jen jeden neevidovaný arch navíc,“ tvrdí Vybíral.