Nejvíc peněz spolyká zbudování tunelů a vestibulů, a to celkem 21 miliard. Již letos v létě by měl začít geologický průzkum pro první plánovaný úsek mezi Novými Dvory a Pankrácí.
„Zhruba v červnu, v červenci bychom začali se samotnými pracemi. Ty by končily zhruba v srpnu 2019,“ říká generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar o plánovaném geologickém průzkumu. Ten bude stát miliardu korun. Kvůli snazšímu výkupu pozemků chtějí dopravní podnik a hlavní město založit společný podnik s developerskou firmou Penta Investments.
Plánují tak učinit i přes hlasitý nesouhlas opozice, podle které nyní nelze garantovat, že projekt bude pro Prahu výhodný a právně zabezpečený. Gillar stále argumentuje tím, že dopravce není sám schopen potřebné pozemky vykoupit. Vlastníci totiž žádají mnohem vyšší částky, než na kolik je ocenily posudky dopravce. K tomu chtějí také vykompenzovat roky, kdy na území byla dána stavební uzávěra.
„Majetkově vlastníky, kteří mají pozemky prodat nebo k nim poskytnout práva, zastupuje jeden subjekt a s tímto subjektem v tuto chvíli jedná hlavní město za účasti dopravního podniku a Prahy 4. Předpokládám velmi optimisticky dohody s vlastníky v druhém, respektive třetím kvartálu 2018,“ dodává Gillar.
Společný podnik by s výkupem podle generálního ředitele neměl mít problém. Dopravce se potřebuje domluvit s vlastníky 451 z celkově nutných 655 pozemků. Ze společného podniku by také byla vyjmuta území u stanic Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Déčko má vést nejen z Pankráce do Písnice, ale také na náměstí Míru.
Trasa má odlehčit lince C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem. Z celkové sumy budou vlaky a řídící systém stát 6,5 miliardy. Depa a parkoviště vyjdou Prahu na 5,7 miliardy korun. Další peníze pak padnou na výkupy pozemků a povrchové úpravy stanic.
Metro D
|